About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

De schooltuin maximaal benutten doorheen het hele schooljaar met de oudste kleuters

2022
Vandeweijer, Paulien
Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs

Samenvatting :
Deze bachelorproef is ontstaan door de vraag die ik heb gekregen van de leerkrachten van
de derde kleuterklas van de Stedelijke Basisschool Kuringen. Zij wensten ideeën om hun
schooltuin maximaal te kunnen gebruiken doorheen het schooljaar.
Door een literatuurverkenning en een schoolbezoek heb ik het praktijkprobleem, namelijk dat
de schooltuin te weinig wordt benut, uitvoerig beschreven. Met deze informatie in het
achterhoofd heb ik vervolgens mijn onderzoeksdoel en -vraag kunnen opstellen. Mijn
onderzoeksvraag is: 'Hoe kan de schooltuin maximaal worden benut doorheen het hele
schooljaar voor de kleuters van de derde kleuterklas?’ De deelvragen 'Wat zijn de voordelen
van een schooltuin?’, 'Welke activiteiten worden het meest georganiseerd in de schooltuin?’
en 'Welk materiaal is er nodig voor activiteiten in de schooltuin?’ heb ik beantwoord door een
uitgebreide literatuurstudie en door enkele interviews af te nemen van experten.
Na het afronden van het theoretisch deel in mijn bachelorproef, ben ik gestart aan mijn
ontwerp. Mijn ontwerp is uiteindelijk een handelingsplan geworden waarin verschillende
activiteiten en tussendoortjes staan die men in de schooltuin kan uitvoeren. Hierbij is er
steeds een duidelijke link met de tuin aanwezig. Deze activiteiten en tussendoortjes zijn
verdeeld onder drie thema’s: planten, dieren en weerselementen. Het (stappen)plan en de
nodige materialen staan bij elke activiteit en tussendoortje genoteerd. Tot slot vermeld ik
telkens aan welk leergebied men werkt.
Ik heb een deel activiteiten kunnen uittesten tijdens mijn uitgroeistage. Bovendien heb ik mijn
handelingsplan laten nakijken door twee kleuterleerkrachten. Dankzij hun feedback heb ik de
nodige aanpassingen gedaan.
Ik verwacht dat mijn handelingsplan de school bijkomende ondersteuning zal geven om de
schooltuin het hele jaar door te benutten. Maar ook andere kleuterleerkrachten en ikzelf
kunnen aan de slag gaan met dit plan

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
Vandeweijer_Paulien-Bachelorproef.pdf 2 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 534 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Vandeweijer, P. (2022). De schooltuin maximaal benutten doorheen het hele schooljaar met de oudste kleuters. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af77fdcc0294.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer