About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help

Heterogene en homogene klassen: voordelen, nadelen en aandachtspunten

2017
Beliën, Rachel
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Tijdens mijn onderzoek heb ik onderzocht op welke, voor het onderwijs relevante gebieden, leerlingen van elkaar kunnen verschillen. Zo verschillen leerlingen op het gebied van interesse, leervoorkeur, achtergrond, … Deze diversiteit heeft een invloed op het functioneren binnen de klas. In de literatuur en vanuit onderzoeken vind je zowel voor- als tegenstanders van de verschillende groeperingsvormen. Bij een sterk heterogene klas is het belangrijk om in te spelen op deze verschillen om zo elke leerling aan te spreken. Een groot verschil in niveau van leerlingen kan een mogelijk nadeel inhouden. Zo hebben, bij een gelijkvormige aanpak, de zwakkere leerlingen moeilijkheden met het volgen/ begrijpen van de leerstof terwijl de sterkere niet uitgedaagd worden. In homogene klasgroepen zijn verschillen tussen de leerlingen minder groot. Dit lijkt voor de leerkracht makkelijker om iedereen bij de les te betrekken. Mijn onderzoek focust ook op de differentiatiemogelijkheden om zo het welbevinden en de motivatie van de leerlingen te verhogen, o.a. via apps die leerlingen keuzemogelijkheden aanbieden.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 2011 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Beliën, R. (2017). Heterogene en homogene klassen: voordelen, nadelen en aandachtspunten. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c873590f51a6d.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer