About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
ETD
Titel : Specifieke competenties binnen de hulpverlening in de geestelijke gezondheidszorg, nodig om autonoom te functioneren op een interdisciplinaire LWP, in kaart brengen. Een literatuuronderzoek en kwalitatief onderzoek
Auteur :
Bracke, Lisa
De Wolf, Ignace
Samenvatting : Inleiding
Zorgvragen worden steeds complexer. Hieraan kan een team optimaal beantwoorden door samen te werken en van elkaars competenties te leren. Dit ervaren studenten op de interdisciplinaire leerwerkplaats. 1 op 4 personen ontwikkelt in zijn leven een mentale ziekte. Daarom wil men ook studenten een kans geven zich hier voor te bereiden door binnen de hulpverlening in de geestelijke gezondheidszorg een leerwerkplaats aan te bieden. Onze onderzoeksvraag luidt hierbij als volgt: "Welke therapeutische vaardigheden zijn er nodig om goed te kunnen functioneren op een interdisciplinaire leerwerkplaats binnen de hulpverlening in de geestelijke gezondheidszorg?"
Methode
Tijdens de literatuurstudie werd er in verschillende databanken gezocht naar specifieke competenties voor de hulpverlening in de geestelijke gezondheidszorg. Voor het praktijkonderzoek werden de competenties en gedragsindicatoren geobserveerd op de stageplaats. Nadien werden de resultaten uit de literatuur en de observaties opgenomen in een vragenlijst om de inhoud van de competenties te achterhalen. De vragenlijst werd opgedeeld in 4 hoofdcompetenties: professionele relatie, zorg bieden, teamwerking en communicatie. De resultaten werden geëvalueerd aan de hand van een focusgroep.

Resultaten
Uitgaande van de 4 hoofdcompetenties worden enkele typerende kenmerken weergegeven. Voor professionele relatie zijn dit 'de relatie tussen therapeut en cliënt’, 'empathische houding’, 'tegenoverdracht’, 'afstand-nabijheid’ en 'waakzaam zijn voor vooroordelen’. Voor zorg bieden zijn dit 'inspraak en medewerking van de cliënt’, 'familie en naaste omgeving’, en 'herstelgericht werken’. Voor teamwerking is dit 'continuïteit en eenduidigheid’. Voor communicatie zijn dit 'waarheidsgetrouw’, 'non-verbale communicatie’ en 'modeling’.

Conclusie
De gevonden typerende kenmerken vragen de aandacht van junior-collega’s op de ID stageplaats. Deze worden specifiek bevonden voor de geestelijke zorgverlening

Trefwoorden
Interdisciplinair, leerwerkplaats, geestelijke gezondheidszorg, vragenlijst, focusgroep
Uitgever : Hogeschool PXL
Publicatiedatum : 2017
Tekst :
Bestand Grootte Type Controle  
Bachelorproef_Lisa_en_Ignace_pdf.pdf 892 KB PDF MD5 Bestand openen
Bijlagen :
Bestand Grootte Type Controle  
Type : Bachelorproef
Taal :
Nederlands
Rechten : All rights reserved
Naam van de graad : Professionele bachelor in de ergotherapie
Niveau : Bachelor
Optie :
Instituut : Hogeschool PXL
Departement : PXL-Healthcare
Prijzen :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Aangemaakt : 08/06/2017 12:13
Laatst gewijzigd : 29/04/2018 17:14
Collecties :
Ergotherapie
2017
11400007
Aantal keer bekeken : 4475
Aantal keer gedownload : 2318
 
 

Eenvoudige weergave




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer