About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Ga met plezier naar de PSSB! Of niet?

2014
Jaouhar, Chafika
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
De laatste jaren is er veel belangstelling voor het welbevinden van leerlingen op school
Leerlingen brengen echter uren door op school. Sommigen durven het zelfs hun tweede thuis te noemen terwijl het voor andere een gevangenis is. Daarom is het belangrijk om een onderzoek te voeren naar het welbevinden van de leerlingen. Hoe komt het dat bepaalde leerlingen zich goed voelen terwijl anderen zich slecht voelen op school? Hoe kunnen we een laag welbevinden herkennen? Wat zijn de oorzaken van een laag welbevinden? En natuurlijk wat kan de school hieraan doen? Het doel van mijn onderzoek is om dit te achterhalen en de school vooruit te helpen om het welbevinden van de leerlingen te bevorderen.

Dit werk start met een theoretisch gedeelte waarin ik eerst de verschillende betekenissen van het begrip welbevinden bekijk vanuit een ondersteunend en wettelijk kader. Verder heb ik het welbevinden op drie verschillende niveaus uitgewerkt, namelijk: welbevinden op school, welbevinden in de klas en welbevinden van de leerlingen onderling. Elk niveau werd ook nog eens onderverdeeld in verschillende subniveaus. Ook deze niveaus en subniveaus zijn enerzijds vanuit een ondersteunend en wettelijk kader tot stand gekomen en anderzijds door voorstellen van mevrouw Evy Coopmans.

Vervolgens werden de resultaten van de bevraging, die via het afnemen van een enquête bekomen zijn, verwerkt en weergegeven. Bij het interpreteren van de resultanten heb ik steeds getracht de bevindingen te linken aan het theoretische gedeelte.

Nadat de resultaten werden verwerkt en geïnterpreteerd, heb ik aan de hand hiervan een aantal voorstellen geformuleerd om het welbevinden van de leerlingen te bevorderen. De meeste voorstellen vragen om eenvoudige ingrepen, die een kleine inspanning van de school en de leerkrachten vragen. Deze voorstellen werden tot slot tijdens een persoonlijk gesprek met mevrouw Coopmans overlopen en besproken.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 2143 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Jaouhar, C. (2014). Ga met plezier naar de PSSB! Of niet?. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a61feb5ee0156.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer