Abstract : Ondernemersvaardigheden kunnen niet vroeg genoeg worden aangeleerd. Daarom bestaan er verschillende projecten waar scholen aan kunnen deelnemen om hun leerlingen deze vaardigheden aan te leren. De Provinciale Handelsschool in Hasselt heeft een eigen project dat leerlingen aanzet tot ondernemen. Voor mijn eindwerk heb ik dit project in een nieuw jasje gestoken.
Het eindwerk “Een korte ondernemingservaring’ bestaat uit een lessenpakket waar onderwijs en ondernemen hand in hand gaan. Het pakket bestaat uit een werkboek voor de leerlingen, bordlessen en een handleiding. Daarnaast is er ook een literatuurstudie waarin de voor- en nadelen van het project besproken worden en de mening van leerlingen aan bod komt. Daarnaast zijn er ook nog gelijkaardige projecten in terug te vinden.
In het werkboek worden theorie en praktijk gecombineerd. Eerst leren ze de theorie en daarna wordt die aan de hand van verschillende opdrachten omgezet in de praktijk. Zo richten ze een eigen bedrijfje op. Onderwerpen zoals een naam kiezen, een logo ontwerpen en een marketingstrategie bedenken, komen allemaal aan bod. Verder zijn er ook bordlessen die de leerkracht kan gebruiken samen met het werkboek. Hierdoor worden de leerlingen op een interactieve manier bij de les betrokken. Tot slot is er ook nog een handleiding voor leerkrachten. Dit is de leidraad doorheen de cursus en de bordlessen. Zo vind je er voor elk onderwerp de doelstellingen, een mogelijke lesaanpak, evaluatiemogelijkheden en een werking van de smartboardbordles. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
van den Heuvel, L. (2014). Een korte ondernemingservaring. Onderwijs en ondernemen hand in hand.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a6201e003161e.
|