About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Jaren
ETD
Titel : DE COMPETENTIES DIE DE ERGOTHERAPEUT NODIG HEEFT VOOR HET ADVISEREN VAN ASSISTIEVE TECHNOLOGIE. Een literatuur- en praktijkonderzoek
Auteur :
Schwamenfeld, Shifra
Friedman, Sarah
Samenvatting : Inleiding: Zowel de vraag als het aanbod naar assistieve technologie (AT) stijgt. Hierdoor hebben personen met een beperking meer nood aan adequaat advies. Dit gebeurt echter niet altijd optimaal. De cliënten stoppen dan vaak het gebruik van hun AT, wat een negatieve impact heeft op hun autonomie en participatie.
De ergotherapeut kan hierbij een belangrijk rol spelen. Er is echter nog weinig onderzoek verricht naar de competenties die de ergotherapeut nodig heeft voor het adviseren van AT.

Doel: Het doel van dit project is na te gaan welke competenties de ergotherapeut moet bezitten om het meest gepast advies te verlenen rond AT. Tevens wordt er onderzocht of de werkfiches voor AT een ondersteuning bieden aan studenten ergotherapie en ergotherapeuten bij het adviseren van AT.

Methode: Er is een literatuur- en een praktijkonderzoek uitgevoerd. Voor het literatuuronderzoek werden voornamelijk volgende databanken en zoekmachines geraadpleegd: Pubmed, Tripdatabase, Ebsco, Springer en Google Scholar.
Het praktijkonderzoek bestaat uit twee delen. Voor het eerste praktijkgedeelte is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd via interviews met cliënten en ergotherapeuten. Het tweede kwalitatieve praktijkonderzoek is uitgevoerd via testing van AT bij personen met een fysieke en mentale beperking, op basis van de vooropgestelde werkfiches.

Resultaten: Uit de literatuurstudie blijkt dat de ergotherapeut over volgende competenties moet beschikken: kennis (pathologieën, AT en tegemoetkomingen), alertheid, creativiteit. Tevens moet hij observeren, inventariseren, holistisch, cliëntgecentreerd, oplossingsgericht en evidence based werken, communiceren, samenwerken, empoweren en aan follow-up doen. Hij moet open-minded, empathisch, geduldig, respectvol en integer zijn.
Uit het praktijkonderzoek blijkt dat informeren, luisteren, vriendelijk en assertief zijn ook belangrijke competenties zijn.

Conclusie: Uit het literatuur- en praktijkonderzoek blijkt dat de ergotherapeut over meerdere competenties moet beschikken om adequaat advies te verlenen rond AT.
Verder praktijkonderzoek bij een grotere populatie is nodig om algemene conclusies te trekken over de competenties nodig bij het adviseren van AT en om te weten of de werkfiches een ondersteuning bieden.

Trefwoorden: adviseren, ergotherapeut, competentie, assistieve technologie, hulpmiddel
Uitgever : Hogeschool PXL
Publicatiedatum : 2017
Tekst :
Bestand Grootte Type Controle  
Bijlagen :
Bestand Grootte Type Controle  
Type : Bachelorproef
Taal :
Nederlands
Rechten : All rights reserved
Naam van de graad : Professionele bachelor in de ergotherapie
Niveau : Bachelor
Optie :
Instituut : Hogeschool PXL
Departement : PXL-Healthcare
Prijzen :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Aangemaakt : 08/06/2017 12:54
Laatst gewijzigd : 03/04/2018 15:25
Collecties :
Ergotherapie
2017
11402850
Aantal keer bekeken : 1993
 
 

Eenvoudige weergave




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer