About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departementen

Inspelen op de verschillen tussen leerlingen met tablets: een casus over verschillen in anderstaligheid en dyslexie a.d.h.v. de tablet

2016
Voets, Alessandro
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
In een multiculturele samenleving als vandaag is het taalniveau van iedereen verschillend. Sommigen worden hierdoor beperkt in hun leren / doen. Sinds de 21ste eeuw bestaat er zoiets als een tablet. Laat de tablet net die beperkingen wegwerken. Wees niet bang voor technologie!

In het kader van mijn bachelorproef werkte ik mee aan het onderzoeksproject Tablio. In dat onderzoek probeerden we de tablet in te schakelen om in te spelen op verschillen tussen leerlingen. Ik werkte aan een oplossing voor een klas waarin een anderstalige leerling instroomde na één jaar OKAN. Samen met mijn promotor en stagementor dachten we na over hoe we de taal van de leerling konden ondersteunen tijdens de PAV – les. We ontwikkelden een idee om via een eBook (via de app Book Creator) woorden en uitdrukkingen te registreren en omschrijven. Zo werd er gedurende het hele schooljaar met de hele klas aan taalverrijking gedaan. Sommige leerlingen gebruikten dit woordenboek ter ondersteuning bij spreekopdrachten (bijvoorbeeld een discussies). Andere leerlingen hielpen vooral bij het invullen van het boek, het inspreken van de uitspraak van woorden, het aanvullen van contexten waarin het woord gebruikt werd en noem maar op.

Voor mijn stageles werkte ik een actualiteitsles uit rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De leerlingen moesten verschillende artikelen doornemen. Vanuit deze artikelen werd het ebook aangevuld. Op die manier integreerde ik tijd en ruimtebewustzijn, taalverwerking en ICT op een logische manier!

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 1966 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Voets, A. (2016). Inspelen op de verschillen tussen leerlingen met tablets: een casus over verschillen in anderstaligheid en dyslexie a.d.h.v. de tablet. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c540c60155c547e62209fb.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer