Samenvatting : Vertrekkende vanuit het vaste stramien, inleiding, midden, slot wordt de vraagstelling "Kan een handleiding kunst worden?" uitgeschetst. Na een korte inleiding volgt al snel de ontmanteling. In deze ontmanteling wordt de basistekst woord voor woord ontcijferd en gelinkt aan de experimenten die de kunstenaar uitvoerde omtrent de handleiding. Tussen het ontmantelen vinden we fragmenten van Benjamin, Berger en De Visser. Aan de hand van hun kunsttheorieën worden verscheidene factoren die een beeld tot kunst maken onderzocht. De belangrijkste factoren zijn tijd, tastbaarheid en contextualisering. Ook de rol van de toeschouwer komt aan bod. Een conclusie wordt geformuleerd waarin deze drie factoren nogmaals worden uitgelegd en finaal de eindverantwoordelijke voor wat nu juist kunst is, wordt bepaald. Na deze conclusie wordt de ontmanteling verder doorgedreven en valt de tekst verder uit elkaar. Naar het einde toe wordt duidelijk dat gekenterde exactheid niet ontsnapt aan dezelfde experimentatie als de handleiding die centraal in de tekst staat. Gekenterde exactheid is een blik op hedendaagse kunsttheorie en een tekstueel experiment. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Gilis, J. (2017). Gekenterde exactheid.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c86e8ee120746.
|