About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help

Fysieke fitheid van de leerkrachten lichamelijke opvoeding

2015
Schoenaerts, Christiaan
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Uit onderzoek van de KVLO (Koninklijke Vereniging van leraren Lichamelijke opvoeding) (J. Luiting, 2010) werden er een aantal competenties opgesteld voor leerkrachten LO omtrent de fysieke fitheid. Het beroepsprofiel beschrijft alle kwaliteiten waaraan de leerkracht lichamelijke opvoeding moet voldoen.

Het is belangrijk dat de leerkracht LO deze competenties nastreeft. Deze zijn namelijk een leidraad voor hem om zijn job op een goede manier uit te voeren. Een groot hulpmiddel bij een aantal van deze competenties is een goede fysiek van de betrokken leerkracht.

Indien een leerkracht over een goede fysiek beschikt gaat hij sowieso beter in staat zijn om op een pedagogische manier de verschillende opdrachten tijdens de les lichamelijke opvoeding te demonstreren. Als leerkracht lichamelijke opvoeding heb je ook de verantwoordelijkheid om het goede voorbeeld te zijn voor je leerlingen, zowel op fysiek als mentaal vlak. Een goede fysiek zal hier zeker bij helpen en zorgt er ook voor dat je een bepaalde vorm van respect kan afdwingen. Een leerkracht die fysiek niet in orde is kan eventueel uitgelachen worden of bestempeld als incompetent indien hij zelf bepaalde oefeningen niet zou kunnen uitvoeren.

Om te weten hoe het is gesteld met de fysieke paraatheid van de leerkrachten lichamelijke opvoeding zijn we ons onderzoek hierop gaan baseren.

Het uitgangspunt van ons onderzoek is gestart bij het probleem dat er te veel aandacht wordt besteed aan de fitheid van de leerlingen. De afgelopen jaren komt deze problematiek meer en meer aan bod in de media, zo blijkt uit verschillende bronnen. (J. Lefevre, 2011)

Hierbij wordt er te weinig aandacht besteed aan de fitheid van de leerkrachten lichamelijke opvoeding. Daarom vonden wij het noodzakelijk om deze problematiek te onderzoeken. Het is belangrijk dat een leerkracht lichamelijke opvoeding een fysieke levensstijl hanteert. De belangrijkste persoon om een gezonde en fitte leefstijl te promoten is de leerkracht lichamelijke opvoeding. Er wordt veronderstelt van hem dat hij in een goede conditie verkeerd, maar ook een rolmodel is voor leerlingen.

In dit eindwerk wil ik onderzoeken hoe het gesteld is met de fysieke fitheid van een leerkracht lichamelijke opvoeding. Hierbij hebben we onderzocht hoe het staat met de conditie van de testpersonen aan de hand van verschillende testen. Op deze manier krijgen we een overzicht van de fysieke fitheid van de leerkracht lichamelijke opvoeding.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
Eindwerk_OnderzoekFysiekeFitheidLeerkrachtLO_ChristiaanSchoenaerts_150603.pdf 2 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 5617 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Schoenaerts, C. (2015). Fysieke fitheid van de leerkrachten lichamelijke opvoeding. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c327798bf382f.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer