About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help  >  Contact

Kunst ALS educatie. Kan kunst zinvol ingezet worden binnen alle vakken van het secundair onderwijs?

2016
Buyse, Charlotte
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Het vertrekpunt van deze bachelorproef ligt in de vraag of kunst op een zinvolle manier kan worden ingezet binnen alle vakken van het secundair onderwijs. Er wordt afstand genomen van vakken als plastische opvoeding en kunstgeschiedenis (waarin kunst het doel is), en gefocust op vakken waarin kunst minder vanzelfsprekend is. Binnen deze vakken wordt er gekeken hoe kunst zich kan gaan plaatsen als een middel waaraan de theorie kan gekoppeld worden.

Kunst is altijd een belangrijk element geweest in de ontwikkeling van een samenleving of beschaving. Niet altijd wordt er aan de ontwikkeling of de invloed ervan de juiste waarde toegekend.
Het secundair onderwijs kan hierin een belangrijke rol spelen omdat jongeren op die leeftijd volop bezig zijn met zelfontwikkeling en het zoeken van hun eigen plaats in onze steeds sneller groeiende maatschappij. Kunst is niet zomaar mooi, amusement. Kunst brengt vragen met zich mee, gesteld door de kunstenaar tijdens het maken, door de toeschouwer die aanschouwt, door de publiekwerker die bemiddelt.
Het aanzetten tot nadenken over al deze vragen en thema's die naar boven komen en het integreren van deze vragen in de klas praktijk kan er voor helpen zorgen dat leerlingen cultureel zelfbewuster worden en hun eigen waarden en normen gaan vormgeven.

De uitdaging hierin ligt in het zoeken van onderlinge linken, bruggen tussen de kunst en de leerinhouden van het secundair onderwijs. Om die reden werd er ook een gedeelte met toepassingen toegevoegd.
Deze toepassingen, voor tien vakken (taal - wetenschap - sport) van het secundair onderwijs, vormen suggesties, invalshoeken waarin wordt aangetoond dat deze bruggen gelegd kunnen worden en het thema dat daaraan gekoppeld kan worden.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 1946 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Buyse, C. (2016). Kunst ALS educatie. Kan kunst zinvol ingezet worden binnen alle vakken van het secundair onderwijs?. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c540c60155c54805b60a3b.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer