Samenvatting : Dit project vertrekt vanuit onze ervaring met chaos in de samenleving. Het gaat over individuele controle en hoe dit onze visie op de omgeving en verwachting in het leven beïnvloed. De eerste vorm, intrinsieke controle, is het mentaal doseren van de stroom aan zintuiglijke prikkels. In het bijzonder wordt er dieper ingegaan op de hedendaagse beeldcultuur. De tweede vorm, bestaanscontrole, is de mate waarin we verwachtingen hebben over het verloop van het leven. Dit onderzoek vertrekt hoofdzakelijk vanuit eigen opvattingen, inzichten en bevindingen die doorheen dit proces zijn ontstaan. Er worden verbanden gelegd met kunst en in beperkte mate met filosofie en psychologie. Knikkers en knikkerbanen vormen de metaforische leidraad in dit verhaal, waarbij knikkers het symbool zijn voor chaos en knikkerbanen voor controle. Het beeldend werk, genaamd Circuit Marbelles, vormt 'de knikkerbaan van het leven’ waarin onze ogen de knikkers zijn die het parcours afleggen. Dit kan tevens gezien worden als de persoonlijke overgang tussen dwingende controle naar influencerende chaos, dat ook de conclusie vormt van dit project. Controle is namelijk een 'onzichtbaar schild’ dat ons denkbeeld van chaos zowel beklemt als ontkent. Dit idee geldt ook voor de beeldcultuur waar grafische vormgeving op een directe manier deel van uitmaakt. De ontwerper dient bewust te zijn van zijn eigen, unieke wereldbeeld en op basis daarvan raakvlakken te vinden met het publiek. De vaststelling over onze levensloop gaat uit van onze overtuiging dat dit mentale structuur is die kan geflexibiliseerd worden. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Ulenaers, L. (2016). CIRCUIT MARBELLES. De knikkerbaan als mentale rollercoaster.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c5aa499d1d98.
|