About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help  >  Contact

Rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) in de praktijk

2017
van Lieshout, Joey
Maggen, Jana
Bergmann, Agnes
Professionele bachelor in de ergotherapie

Samenvatting :
Inleiding: Rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) is ontstaan om zorg toegankelijker te maken. RTH bestaat uit vijf vormen met respectievelijk het puntenaantal. Elk kalenderjaar krijgt de zorgvrager 8 punten die hij hierin kan besteden. De onderzoeksvraag van deze studie luidt: 'Hoe wordt RTH in de praktijk toegepast door de verschillende Limburgse voorzieningen bij volwassen personen met een (vermoeden van) een beperking?’

Doel: Het doel van deze bachelorproef was om concrete toepassingen van RTH te achterhalen en in kaart te brengen.

Methode: Er is een literatuurstudie uitgevoerd omtrent RTH op Medline, aangevuld met websites van het VAPH, Vlaamse sociale bescherming, perspectief 2020 en de Rijksoverheid. Vervolgens hebben interviews plaatsgevonden met beleidsmedewerkers van voorzieningen. Nadien is een semigestructureerde vragenlijst opgesteld om de toepassingen van RTH in 17 diensten in kaart te brengen.

Resultaten: De belangrijkste resultaten zijn dat voornamelijk 'mobiele en ambulante diensten’ en 'dagcentra’ RTH aanbieden. Waarin de meeste ondersteuning wordt geboden op gebied van 'werken’. Ook is opgemerkt dat RTH-aanbieders veel problemen en knelpunten ervaren rond RTH, terwijl anderen vinden dat er meer voordelen aan verbonden zijn.

Conclusie: Uit de resultaten blijkt dat voorzieningen en diensten een verschillende aanpak hebben in het toepassen van RTH. De gebieden waarin ondersteuning wordt geboden, zijn verschillend in de ondervraagde diensten.
Eén van de nadelen dat terugkwam tijdens de bevragingen was dat er toch ook al wachtlijsten zijn ontstaan. Maakt dit RTH dan nog wel zo rechtstreeks als het zou moeten zijn?

Trefwoorden: Personen met een (vermoeden van) handicap, rechtstreeks toegankelijke hulp, autonomie, ondersteuning, dienst

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
Bachelorproef_-_definitieve_versie.pdf 1 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 4270 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

van Lieshout, J., Maggen, J., Bergmann, A. (2017). Rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) in de praktijk. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c8734c33c1932.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer