Samenvatting : Deze bachelorproef handelt over een onderzoek naar de ervaring van taaldiversiteit binnen de voorschoolse werking van IN-Zetje. Er wordt informatie aangeboden over de verschillende aspecten van meertaligheid, de taalachterstand, het spelend bewegen en taal stimuleren…
Om een antwoord te formuleren op de onderzoeksvragen, werd er geopteerd voor een kwalitatief onderzoek aan de hand van focusgroepen. De doelgroep van mijn onderzoek vormden ouders die deelnamen aan de voorschoolse werking. Dat waren voornamelijk mensen die behoren tot de kansengroepen. Er werd bij deze ouders als centrale onderzoeksvraag gepeild naar de ervaringen met de taaldiversiteit.
Uit dit onderzoek kan er geconcludeerd worden dat de meerderheid van de ouders de taaldiversiteit positief ervaren. Ze ervaren het als een leerrijke ervaring waarbij er ook een stukje cultuur meegekregen wordt. De taaldiversiteit wordt dus niet zo zeer als een probleem beschouwd, maar eerder als een taalverrijking. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Ciftci, S. (2016). Taaldiversiteit binnen de voorschoolse werking van IN-Zetje. Meertalige kinderen: een lust of een last?.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Social Work.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c5906b4709f2.
|