About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help
ETD
Title : Samen sterk! Een systematische aanpak voor verbondenheid op school
Author :
Magermans, Daphne
Abstract : Moeilijk hanteerbaar gedrag is een gevolg van negatieve groepsvorming. Vaak ontstaat deze
dynamiek doordat er een gebrek is aan opgestelde regels, wederzijds respect en verveling op
de speelplaats (Horeweg, 2014). Om hier een oplossing voor te bieden, is er een
systematische en gedragen aanpak op school nodig waar het team zich volledig voor wil
inzetten.
Scholen zijn vaak zoekende naar een (nieuw) verbondenheidsbeleid. Om scholen een
innovatieve en effectieve leidraad aan te kunnen bieden is de volgende onderzoeksvraag
opgesteld: Hoe kan er een eenduidig en gedragen aanpak om systematisch te werken aan
verbondenheid op school ontwikkeld worden? Op basis van literatuurstudies, enquêtes en
interviews ontwierp ik een leidraad met tips en herstelgerichte activiteiten/initiatieven die
scholen kunnen hanteren om hierrond een project startende te maken (Ligand, 2014).
Aangezien verbondenheid een belangrijk onderdeel is van de psychologische basisbehoeften
van een mens (Van den Bergh & Ros, 2019), helpen de positieve relaties en solidariteit tot een
beter welbevinden en betrokkenheid (Vlaams Instituut Gezond Leven, 2020).
Door gebruik te maken van de preventiepiramide wordt de negatieve groepsdynamiek
preventief en curatief omgebogen tot een positieve samenstelling (Deklerck, 2011). Om de
conflicten op de speelplaats en in de klas te verminderen, kunnen de volgende methodieken
toegepast worden: proactieve cirkels, groepsbindende activiteiten, coöperatieve werkvormen
(CLIM-methode, Jigsaw-methode), geef elkaar de vijf-methode, Kids’ Skills en de ringaanpak
Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2022
Full text :
File Size Type Checksum  
MagermansDaphne_bachelorproef.pdf 15 MB PDF MD5 Open file
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Bachelorproef
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs
Degree level : Bachelor
Discipline :
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-Education
Awards :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Created : 29/06/2022 14:25
Last modified : 22/08/2022 14:18
Collections :
Lager onderwijs
2022
11800235
Views : 574
Downloads : 139
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer