Samenvatting : Hoe vaak hoor je een liedje op de radio dat de hele dag nog in je hoofd blijft hangen? Je neuriet de deuntjes, zingt het na, enzovoorts. Wat als je met dit liedje niet enkel de tekst kan onthouden, maar ook je taalregels?
In het secundair onderwijs gebruikten we voor de lessen Frans het handboek “Par étape”. Na ieder hoofdstuk volgde er een liedje. In dit lied werd dan grammatica of vocabulaire van dit hoofdstuk herhaald. Dit mis ik in de handboeken van Engels. Vele handboeken gebruiken dit middel amper of niet. Dit is een gemiste kans, lijkt me.
In mijn afstudeerproject heb ik onderzocht op welke manier muziek kan gebruikt worden in de Engelse les. Hiervoor heb ik een studie gedaan om te achterhalen welk effect muziek heeft op de leerlingen, meer bepaald op de motivatie, welbevinden, betrokkenheid en of zij de leerstof makkelijker kunnen onthouden. Ik heb geholpen met verschillende projecten te organiseren. Tijdens deze projecten onderzocht ik het effect van muziek. Om de hypotheses te onderbouwen werd dit aangevuld met een literatuurstudie.
Dit onderzoek werd dan samengebundeld in tien lessen Engels. Om het didactisch materiaal zo kwaliteitsvol mogelijk te ontwikkelen werden de vakoverschrijdende eindtermen, vakgebonden eindtermen, leerplannen en handboeken bestudeerd en vergeleken. Deze geven een basis om het materiaal op te richten.
Uit ervaring kan ik twee dingen opmaken. Leerlingen werken aandachtiger mee en beleven meer plezier tijdens de Engelse les. Dit door het gebruik van muziek. Het doel van dit afstudeerproject is deze hypothese duidelijk te onderbouwen en leerkrachten inspireren om zelf meer muziek te integreren in hun lessen Engels. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Fourier, Y. (2015). Turn the music up! Muziek als didactisch materiaal in de Engelse les.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3270245b1d31.
|