About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Zelfregulerend leren in de lagere school

2021
Schildermans, Sam
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs

Samenvatting :
Deze bachelorproef kwam tot stand vanuit een praktijkprobleem dat herkenbaar is voor diverse lagere scholen. Zo ervaarde mijn externe partner Basisschool Hamont-Lo dat zelfstandig werken geen evidentie is voor heel wat leerlingen. Meer specifiek hadden leerlingen moeite met: hun aandacht richten, meerdere oplossingswegen proberen, reflecteren, … allemaal vaardigheden die aan de basis liggen van levenslang leren.
Hierdoor was Basisschool Hamont-Lo op zoek naar laagdrempelige manieren om de zelfstandigheid van hun leerlingen te vergroten.
Omwille van die reden werd er in dit onderzoek aan de slag gegaan met zelfregulerend leren (ZRL). Meer specifiek werd er nagegaan hoe een leerkracht het zelfregulerend leren bij leerlingen kan stimuleren, met het oog op het vergroten van de intrinsieke motivatie en het stimuleren van de vaardigheden uit de eindtermen 'leren leren’.
In het onderzoeksrapport worden alle factoren, waarop een leerkracht kan inspelen om het zelfregulerend leren bij leerlingen te stimuleren, in kaart gebracht. In dit onderzoek wordt de focus hoofdzakelijk gelegd op de factor 'executieve functies’. Deze vormen namelijk de basis, het fundament van ZRL. Bovendien is een goed executief vermogen noodzakelijk om te leren leren en jezelf te sturen (Malfait, 2020).
Om een antwoord te bieden op de onderzoeksvraag en om tegemoet te komen aan het onderzoeksdoel, werd de website 'Zelfregulerend leren in de lagere school’ met daarop het 'digitaal leerpad ZRL’ ontwikkeld. De website bevat de voornaamste theorie over zelfregulerend leren. Verder bestaat het digitaal leerpad uit een schematische weergave van alle factoren waarop een leerkracht kan inspelen om het ZRL bij leerlingen te stimuleren.
Per factor wordt de voornaamste theorie, concrete (downloadbare) praktijkvoorbeelden en tips meegegeven, zodat een leerkracht zichzelf kan professionaliseren aan de hand van het digitaal leerpad. De praktijkvoorbeelden op het leerpad hebben voornamelijk betrekking tot het versterken van EF’s vermits hier de focus op lag binnen het praktijkonderzoek.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
SamSchildermans_bachelorproef_.pdf 5 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 976 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Schildermans, S. (2021). Zelfregulerend leren in de lagere school. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a865c319c22fd.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer