About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Auteurs

Haal alles uit de kast, want je bent het waard! Hoe kunnen we bij meer- en hoogbegaafde kinderen terug de goesting in het leren doen aanwakkeren?

2021
Dewachtere, Caro
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs

Samenvatting :
Tijdens mijn bachelorproef ben ik door middel van een literatuurstudie en een praktijkonderzoek gericht op zoek gegaan naar een passend antwoord op mijnonderzoeksvraag: Op welke manier kan basisschool De Zandkorrel en betrokken leraren tegemoet komen aan het omvormen van de gecontroleerde motivatie bij meer- en hoogbegaafde leerlingen uit de bovenbouw om onderpresteren tegen te gaan?
Ik stond stil bij zowel het cognitieve als zijnsluik van meer- en hoogbegaafdheid, welke problemen zij in het reguliere onderwijs ervaren, maar ook welke verschijningsvormen van motivatie er bestaan en welke vorm gezien wordt als de meest optimale vorm. Daarnaast ging ik aan de slag binnen het praktijkluik en onderzocht ik de motivationele drijfveer van de vooropgestelde doelgroep. Hieruit bleek dat er heel wat kinderen kampen met 'moetivatie’, ook wel gecontroleerde motivatie genoemd.
Hierbij ging ik gericht op zoek naar mogelijke klas- en schoolbrede initiatieven om zowel meer- als hoogbegaafde leerlingen terug de goesting in het leren te doen aanwakkeren.
Door op klasniveau te werken aan het reduceren van onderliggende problemen, waaronder faalangst, een statische mindset en sociale uitsluiting, ontwikkelde ik de 'klasbrede motivatiewaaier’. Met behulp van deze waaier kan de leerkracht, binnen de klas, gericht aan de slag met een resem van kortstondige activiteiten, praktijkgerichte tips en handige hulpmiddelen om deze problematiek, die een grote invloed hebben op de motivationele drijfveer, aan te pakken.
Vermits meer- en hoogbegaafde leerlingen nood hebben aan uitdagingen waarbij hun creatief denkvermogen gestimuleerd wordt en dit tezamen met andere ontwikkelingsgelijken, ontwikkelde ik op schoolniveau een kangoeroewerking. De kangoeroewerking, met als naam 'de ploeterklas’ werd gebaseerd op de intelligentiedomeinen van Gardner in combinatie met de denkniveaus van Bloom. Om de toekomstige kangoeroeleerkracht te ondersteunen met de opstart ervan, stelde ik een handige tool samen die de leerkracht een houvast biedt.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
DewachtereCaro_bachelorproef_.pdf 14 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 842 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Dewachtere, C. (2021). Haal alles uit de kast, want je bent het waard! Hoe kunnen we bij meer- en hoogbegaafde kinderen terug de goesting in het leren doen aanwakkeren?. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a864d25371bfd.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer