About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departementen  >  PXL-Tech

Beter leren door bewegen. Literatuuronderzoek en concrete implementatie in het reguliere basisonderwijs

2014
Evens, Ruth
Mullens, Mathijs
Tuinstra, Anouk
Professionele bachelor in de ergotherapie

Samenvatting :
Promotor:
Mevrouw Miet Berden

Inleiding: Dit eindwerk is een literatuuronderzoek dat gekoppeld werd aan een praktische uitwerking. De probleemstelling luidt ‘beter leren door bewegen’. Dit werd omkaderd in de uitwerking van twee projecten, elk met een eigen doelgroep.

Doel: Een voorstel tot implementatie van bewegingsgerichte activiteiten die een positief effect hebben op de cognitieve vaardigheden, welke rechtstreeks verband houden met schools leren.

Materialen en Methode: Er werd gekozen voor kwalitatief onderzoek met een literatuurstudie en observatie als onderzoeksmethode. De projecten kunnen onderverdeeld worden in twee doelgroepen, namelijk leerlingen van het reguliere kleuteronderwijs en leerlingen van het reguliere lager onderwijs. De projecten kunnen elk op specifieke momenten doorheen een schooldag uitgevoerd worden. De speelleermaterialen kunnen lesvervangend aangeboden worden bij de kleuters en SMART START tijdens de lesovergangen bij lagere schoolkinderen.

Resultaten en discussie: De projecten zijn louter op observaties gebaseerd. Hierdoor werden er nog geen objectieve resultaten weergegeven. Wel zijn er subjectieve bevindingen waargenomen. Om het effect objectief te onderzoeken is het aangeraden de projecten over een langere tijdspanne uit te voeren met een controlegroep.
Conclusie: De observaties en interpretaties toonden aan dat de bewegingsgerichte activiteiten een positief effect hadden. Dit werd waargenomen bij zowel de volgehouden aandacht als de taakgerichtheid bij basisschoolkinderen. Gezien elk project nog in de opstartfase zit, is er nog geen mogelijkheid om een doorgronde conclusie te vormen. Verder onderzoek is noodzakelijk om objectieve resultaatgegevens weer te geven.
Trefwoorden: leren, bewegen, kinderen, cognitie, ontwikkeling

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 2877 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Evens, R., Mullens, M., Tuinstra, A. (2014). Beter leren door bewegen. Literatuuronderzoek en concrete implementatie in het reguliere basisonderwijs . Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214dd81613014ddd4ec8100de0.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer