Abstract : Aanvangsbegeleiding is van cruciaal belang om de praktijkschok en snelle uitstroom in het onderwijs te verminderen, maar ook om het professionaliseringsplan binnen de school te realiseren. In de verplichte aanvangsbegeleiding wordt er gewerkt op 3 gebieden: wegwijsbegeleiding, werkbegeleiding en leerbegeleiding.
Ik heb me tijdens dit actie-onderzoek verdiept in de wegwijsbegeleiding tijdens de eerste 2 weken van een tewerkstelling in het onderwijs. Dit is de praktische begeleiding, de ingroei, op het begin van de opdracht in een school.
Ik heb onderzoek gedaan naar hoe de aanvangsbegeleiding geoptimaliseerd kan worden tijdens de eerste 2 weken en waar startende leerkrachten precies nood aan hebben op dat moment. Na literatuurstudie en uit de enquête, de interviews en bevragingen blijkt dat beginnende leerkrachten vooral willen weten wie de directie en mentoren zijn, een overzicht van de lestijden en plattegrond willen, uitleg over smartschool, het zorgbeleid en tucht en wat te doen bij ziekte. Dit is allemaal terug te vinden in de onthaalbrochure, maar omdat 2 weken kort is en leerkrachten dan andere prioriteiten hebben dan deze brochure grondig te lezen, heb ik gezorgd voor een overzichtelijk document. Dit heeft zich vertaald in een informatiefiche, een A4-blad recto verso, waar info in één oogopslag terug gevonden kan worden. Op deze fiche zijn QR-codes geïntegreerd ingeval de startende leerkracht meer informatie wenst.
Op deze manier hoop ik tegemoet te komen aan het ter beschikking stellen van onmiddellijke praktische informatie voor nieuwe leerkrachten, zodat zij zelfstandig hun weg vinden binnen de nieuwe school. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Vandevoordt, C. (2023). Starten in het onderwijs: Snel info graag!.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188beec150188beeec3d70071.
|