About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Een reclamemedium voor een (fantasy)boek

2014
Dierick, Cédric
Master of Arts in de beeldende kunsten PXL

Samenvatting :
Sinds de digitale revolutie is duidelijk geworden dat de verkoop van boeken daalt.
Na onderzoek blijkt dat er niet veel reclame meer gemaakt wordt voor boeken, bewustzijnscampagnes voor boekenwinkels niet meegerekend.
Individuele reclames die wel gemaakt worden, zoals boektrailers, bleken enkel een poging om in te spelen op de digitale maatschappij.
Maar hierin sloegen ze de bal volledig mis.
Na marketingonderzoek naar het belangrijkste doelpubliek voor het fantasyboek, werd bevonden dat het vooral West-Europese, Nederlandstalige, adolescent-volwassen personen met een gemiddeld inkomen en een gemiddelde levensstijl betrof. Hierop kon voortgebouwd worden om een beter medium te vinden dat wel succes zou hebben. Onderzoek in de reclame wees uit dat oude mediavormen zich vooral richtten tot algemene reclame, terwijl lezers liever een persoonlijke introductie tot het boek hebben. Nieuwe media zijn succesvol gebruikt, omdat deze niet als primair doel hadden om het boek te promoten. Een korte inleiding in het gegeven ‘Fantasy’ bewees dat het belangrijk is om de lezer te prikkelen, niet ze bij de hand te nemen en te leiden, wat eveneens in het voordeel speelt van de voorgestelde mediavorm: ‘augmented reality’.

Hierbij wordt de echte wereld gecombineerd met een digitaal gecreëerd beeld. De gebruiker bepaalt zelf zijn beleving en inleving, zeker wanneer het een (fantasy)boek betreft. Niet alleen blijkt het qua inleving effectiever te zijn dan voorgaande mediavormen, ook financieel is het op lange termijn goedkoper. Als we naar de toekomst kijken, waar enkele grote spelers op de markt zich nu ontfermen over dit gegeven, dan staat ons nog heel wat te wachten.
Maar het moet gezegd worden dat voorlopig de effectiviteit van ‘augmented reality’ vooral steunt op het ‘gimmick-gehalte’ en dus misschien zijn aantrekkingskracht verliest naarmate het belangrijker wordt.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
Dierick.pdf 13 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 4964 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Dierick, C. (2014). Een reclamemedium voor een (fantasy)boek. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214d8fbcc5014d9ac73dce1e32.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer