About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Auteurs

Arbeidsvaardigheden binnen het BuSO KIDS in kaart. Een kwalitatief verkennend onderzoek

2015
Decoutere, Ine
Peeters, Loes
Professionele bachelor in de ergotherapie

Samenvatting :
Inleiding: Het aantal werkloze BuSO-schoolverlaters blijft aanzienlijk hoog. Het is belangrijk kennis te hebben van de situering van arbeidsvaardigheden binnen het lessenaanbod. Hierdoor worden specifieke trainingen mogelijk. Deze maken de overgang naar het werkveld eenvoudiger.

Doel: Het oplijsten van de verschillende arbeidsvaardigheden binnen de lessen in het BuSO-KIDS te Hasselt.

Methode: Het kwalitatief verkennend onderzoek bevat een literatuurstudie en een empirisch onderzoek. De volgende databanken werden geraadpleegd: Doks pxl, Bohn Stafleu, ERIC en Pubmed. Binnen het empirisch onderzoek werden gerichte observaties uitgevoerd aan de hand van de 29 MELBA-kenmerken.

Resultaten: Uit de observaties blijkt dat binnen zowel OV3 als de pASSer bijna alle MELBA-kenmerken aan bod komen met uitzondering van leiderskwaliteit, contactvaardigheid (OV3 en de pASSer) en kritisch beoordelen (pASSer). Initieel wordt intensief ondersteund door middel van stappenplannen, receptenfiches en visualisaties. Door het herhalen van taken en het afbouwen van stappenplannen wordt zelfstandigheid bevorderd.

Conclusie: De vaardigheden komen binnen beide opleidingsvormen aan bod. Wel moet meer worden ingezet op het situeren van de vaardigheden. In plaats van één persoon, zouden meerdere personeelsleden de MELBA moeten kunnen hanteren om de uitvoering bij alle leerlingen haalbaar te maken. Doordat leerlingen met ASS alles letterlijk interpreteren is het zinvol de MELBA-vragen concreter te formuleren. Vanuit de praktijklessen zou er meer ruimte moeten zijn voor het inoefenen van de kwalificaties en minder productiegericht werken. Stappenplannen, visualisaties enz. worden beter aangeboden vanaf opleidingsfase één. Gezien het verschil in prestaties in schoolse en niet-schoolse settings, is het zinvol meer stage-momenten te creëren binnen de opleiding in OV3. Binnen de pASSer zouden stages meer werk buiten het NEC moeten inhouden. De kansen op werk worden zo verhoogd.

Trefwoorden: ASS, arbeidsvaardigheden, BuSO, tewerkstelling.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
Defenitieve Bachelorproef ArbeidsvaardighedenBinnenHetBuSOKIDSInKaart.pdf 1 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 6365 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Decoutere, I., Peeters, L. (2015). Arbeidsvaardigheden binnen het BuSO KIDS in kaart. Een kwalitatief verkennend onderzoek . Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3271076823b2.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer