About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departementen  >  PXL-IT
ETD
Titel : Geweldloze communicatie binnen pestgedrag
Auteur :
De Bruyne, Doenja
Samenvatting : Pestgedrag is in vele scholen een groot probleem, maar al lang geen taboe meer. Scholen willen dit probleem aanpakken. Vele strategieën verschenen en werden toegepast, sommigen met succes, andere niet. Elke methode had of heeft zo zijn voor- en/of nadelen. Het is bewezen dat kleinschalige acties niet helpen tegen pestgedrag (zoals je nog kan lezen in de literatuurstudie). Om pestgedrag tegen te gaan moet je een preventieve methode hebben die jaar in en uit kan worden toegepast.

Marshall Rosenberg bedacht het concept “nonviolent communication”, geweldloze communicatie. Dit is een manier van communiceren met een doordachte, beleefde, geweldloze houding, op een assertieve manier dus.

Volgens mij kan geweldloze communicatie een oplossing bieden voor pestgedrag. Hoe dit concept in elkaar zit, zal je nog ontdekken. Maar het is bewezen dat communiceren over problemen een goede ondersteuning biedt en een mogelijke oplossing vormt voor het probleem. De manier hoe we met elkaar communiceren is daarom belangrijk.

Tijdens deze studie zal ik onderzoeken of geweldloze communicatie wel degelijk een oplossing biedt voor pestgedrag en bijhorend materiaal ontwikkelen voor leerkrachten en leerlingbegeleiders.
Uitgever : Hogeschool PXL
Publicatiedatum : 2015
Tekst :
Bestand Grootte Type Controle  
Bijlagen :
Bestand Grootte Type Controle  
Type : Afstudeerproject
Taal :
Nederlands
Rechten : All rights reserved
Naam van de graad : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Niveau : Bachelor
Optie :
Instituut : Hogeschool PXL
Departement : PXL-Education
Prijzen :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Aangemaakt : 19/03/2015 15:36
Laatst gewijzigd : 11/09/2015 9:07
Collecties :
2015
11302270
Secundair onderwijs
Aantal keer bekeken : 2937
 
 

Eenvoudige weergave




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer