About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help  >  Contact

Een fantASStische speeltijd voor iedereen

2021
Pisera, Jill
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs

Samenvatting :
Wanneer de bel gaat en de juf of meester zegt "ga maar spelen", springen de meeste
kinderen onmiddellijk recht. Eindelijk speeltijd! Zij kijken er naar uit om het leren even te
vergeten en om te spelen met hun medeleerlingen.
Voor kinderen met een autismespectrumstoornis kan de speeltijd een van de moeilijkste
momenten van de dag zijn. Zij ervaren dan vaak stress en onrust omdat zij veel moeite
hebben om hun vrije tijd op een ontspannende manier in te vullen.
In deze bachelorproef wordt er in nauwe samenwerking met Vrije basisschool voor
Buitengewoon Onderwijs De Brug in Beringen onderzocht op welke manier de speeltijd voor
kinderen met ASS aangenamer gemaakt kan worden.
Eerst en vooral wordt aan de hand van een literatuurstudie onderzoek gevoerd naar
verschillende aspecten zoals wat ASS precies is en wat de kenmerken hiervan zijn. Ook
wordt het belang van spel en spelen op de ontwikkeling van kinderen onderzocht. Er wordt
dieper ingegaan op welke vlakken het spelen bij kinderen met ASS verschilt van het spelen
bij andere kinderen.
Met behulp van een online enquête werd heel wat nuttig informatie verzameld bij
leerkrachten, pedagogen... Zij kunnen door hun ervaringen een meerwaarde bieden in dit
onderzoek.
De bevindingen uit het theoretische luik werden vervolgens omgezet in de praktijk.
Ik heb een spelkalender ontworpen met 36 spelfiches. Er wordt gewerkt met verschillende
spelvormen en elk spel werd aangepast aan de noden van kinderen met ASS, alsook aan
elke bepaalde doelgroep (onderbouw, middenbouw, bovenbouw).
Het hoofddoel van mijn onderzoek en de spelkalender was om de onrust en verveling die
kinderen met ASS vaak ervaren tijdens de speeltijd voor een deel te laten verdwijnen.
De door mij ontworpen spelfiches kunnen voor basisscholen een handig instrument zijn om
ervoor te zorgen dat kinderen met ASS ook een fijne speeltijd kunnen beleven.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
PiseraJill_Bachelorproef.pdf 11 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 839 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Pisera, J. (2021). Een fantASStische speeltijd voor iedereen. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a8694f7017a869d63ac0458.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer