Abstract : Praktijkprobleem
Afwezigheden in het onderwijs zorgen voor een grote administratieve last bij leerkrachten. Zij moeten de afwezigheid uiteraard registreren, maar daarnaast moeten zij voor elke leerling noteren of onthouden welke overhoring, taak… er gemist werd.
Onderzoeksvraag
Hoe kan de administratieve last bij leerkrachten bij afwezigheid van een leerling vermindert worden? Hoe kan er een systeem vormgegeven worden waarin geregistreerd kan worden wat een leerling gemist heeft en dient in te halen bij afwezigheid.
Onderzoeksmethode
Het onderzoek startte vanuit een korte literatuurstudie waarin het probleem gekaderd werd. Daarna werd door middel van een enquête een bevraging gedaan bij de leerkrachten van de tweede en derde graad secundair onderwijs van het GO! Atheneum in Sint-Truiden.
Aan de hand van deze gegevens werd een ontwerp gemaakt voor een hulpmiddel.
Ontwerp
Het ontwikkelde hulpmiddel 'Vergeet-me-nietje’ is een A5-formaat boekje waarin leerkrachten op een uniforme manier kunnen noteren welke leerling welke leerstof gemist heeft. Bij het boekje werden Post-its gevoegd om ook aan de buitenkant een signaal te geven.
Conclusie
Er is nood aan een uniform systeem. Het Vergeet-me-nietje biedt hier een structurele oplossing. Er is nog nood aan het digitaliseren en verder uittesten van dit systeem. Een link met Smartschool zou een absolute meerwaarde zijn. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Jacques, E. (2023). Vergeet-me-nietje: registratie van administratie bij afwezigheid.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be0ed70188be123e450299.
|