About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Years
ETD
Title : VOET 'leren leren' in de tweede graad in de lessen Nederlands
Author :
Daens, Leen
Abstract : We leren helaas niet voor het leven, maar voor de school’ - Seneca

Dit citaat van de Romeinse schrijver en filosoof bevat veel waarheid. Leerlingen horen op school te leren wat ze de rest van hun leven zullen moeten kunnen en daar draait ‘leren leren’ rond. Het is niet enkel ‘leren studeren’, maar nog veel meer dan dat. Aangezien ‘leren leren’ terugkomt in de vakoverschrijdende eindtermen, moet er in alle vakken aan gewerkt worden, ook bij Nederlands.

De vraag luidt: ‘Hoe integreren we de VOET ‘leren leren’ in het vak Nederlands?’. Om informatie te verzamelen over dit onderwerp, deed ik een literatuurstudie. Daarna analyseerde ik twee werkboeken van Nederlands voor de tweede graad (NetwerkTaalCentraal3 en Frappant 3) en interviewde ook enkele ervaren leerkrachten die Nederlands geven in deze jaren. De resultaten van deze activiteiten zijn allemaal gebundeld in dit eindwerk.

Eerst krijgt u wat meer informatie over leren, zoals de elementen van leren, de verschillende leerstijlen, enz. Daarop volgt er meer informatie over de VOET’en en specifiek over de VOET ‘leren leren’. Dan volgt er een analyse en vergelijking van twee werkboeken Nederlands voor de tweede graad. Tot slot vindt u concrete tips voor ‘leren leren’ bij Nederlands.
Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2015
Full text :
File Size Type Checksum  
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Afstudeerproject
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Degree level : Bachelor
Discipline :
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-Education
Awards :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Created : 19/03/2015 15:34
Last modified : 11/09/2015 8:56
Collections :
2015
3260013
Secundair onderwijs
Views : 2931
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer