About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Jaren

In beweging met kleuters: het belang van een bewegingskoffer in het kleuteronderwijs

2023
Gunes, Aleyna
Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs

Samenvatting :
In deze bachelorproef staat de bevordering van beweging bij kleuters in de klas centraal. Het
onderzoek heeft twee hoofddoelen. Ten eerste wordt er gekeken naar de negatieve gevolgen van te weinig beweging in de klas voor kleuters. Daarnaast wordt er gekeken naar de redenen waarom kleuters te weinig bewegen in de klas, zodat er aanknopingspunten kunnen worden gevonden om dit te verbeteren.
Het onderzoek begint met het analyseren van de gevolgen van te weinig beweging bij kleuters. Hierbij wordt gekeken naar zowel de lichamelijke als de cognitieve effecten, en hoe dit de algehele ontwikkeling van het kind beïnvloedt. Vervolgens wordt er gekeken naar de redenen waarom kleuters te weinig bewegen in de klas. Hierbij worden factoren zoals het curriculum, beperkte ruimte en tijdgebrek geëvalueerd.
Op basis van de literatuurstudie, de bevraging en het bezoek aan de Clavis-winkel werden werkpunten geïdentificeerd om beweging in de klas te bevorderen. Hierbij werd specifiek gekeken naar de rol van de leerkracht en de mogelijke acties die zij kunnen ondernemen om kleuters al bewegend te laten ontwikkelen. Er wordt gekeken naar methoden zoals bewegingsspelletjes, actieve leeractiviteiten en het integreren van beweging in het curriculum.
Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan het verbeteren van de betrokkenheid van ouders bij beweging op school. Het belang van het bewustmaken van ouders en het verstrekken van informatie over de waarde van beweging voor kleuters wordt benadrukt. Er worden strategieën onderzocht om ouders te betrekken bij bewegingsactiviteiten en het bevorderen van een actieve levensstijl.
Dit onderzoek draagt bij aan het begrip van de negatieve gevolgen van te weinig beweging
bij kleuters in de klas en biedt concrete richtlijnen voor leerkrachten en scholen om beweging te bevorderen. Tevens wordt benadrukt hoe belangrijk het is om ouders hierbij te betrekken.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
GunesAleyna-Bachelorproef_.pdf 495 KB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 244 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Gunes, A. (2023). In beweging met kleuters: het belang van een bewegingskoffer in het kleuteronderwijs. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be1b180188be1fc63c016f.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer