About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Optimaliseren van de communicatie tussen het DVC “De Schans” en de intra-, extra- en transmurale diensten, om een optimale zorg te garanderen die overeenstemt met de noden en de behoeften van de zorgvragers

2015
Michaux, Laurana
Haemhouts, Falke
Professionele bachelor in de ergotherapie

Samenvatting :
Title: Optimaliseren van de communicatie tussen het DVC “De Schans” en de intra-, extra- en transmurale diensten, om zo optimale zorg te garanderen die overeenstemt met de noden en de behoeften van de zorgvragers
Door:Laurana Michaux en Falke Haemhouts
Promotor: Myriam Westhovens

Inleiding:
Omwille van demografische ontwikkelingen zal het aantal 65-plussers in België de komende jaren fors toenemen. Door de daarmee gepaard gaande aandoeningen stijgt de vraag naar gerichte zorg- en dienstverlening. Om op deze vraag te kunnen antwoorden, is een goed georganiseerde gezondheidszorg noodzakelijk. Duidelijke communicatie tussen verschillende zorgverleners en de hulpbehoevende is dus een vereiste. Het is net die communicatie die in de hedendaagse gezondheidszorg niet altijd juist gebeurt waardoor de levenskwaliteit van 65-plussers in gevaar dreigt te komen.

Doel:
Het efficiënter en effectiever laten verlopen van de communicatie tussen DVC ‘De Schans’ en de verschillende hulpverleners om de zorgvrager een optimale zorg te kunnen bieden.

Methode:
Enerzijds werd aan de hand van boeken en artikels uit online databanken een literatuuronderzoek verricht. Anderzijds werden twee praktijkonderzoeken gevoerd. Een eerste om bestaande digitale communicatiesystemen te vergelijken. Een tweede om het gebruik van het meest gunstige systeem te evalueren.

Resultaten:
Communicatie blijkt de meest belangrijke factor binnen de zorgverlening. Als antwoord op de toenemende zorgvraag is innovatie in de zorg noodzakelijk om die communicatie beter op elkaar af te stemmen. Een digitaal communicatiesysteem zoals Cubigo, dat efficiënt werkt en tijd bespaart, blijkt het meest te passen bij de noden van DVC ‘De Schans’.

Conclusie:
Het digitaal communicatieplatform ‘Cubigo’ blijkt na analyse het meest gunstige. Het is een zeer gebruiksvriendelijk systeem dat geoptimaliseerd kan worden mits enkele kleine aanpassingen. De laatste stap, zijnde het gebruik door de hulpbehoevende oudere verloopt nog niet naar behoren maar de ‘nieuwe’ generatie ouderen zal hier verandering in brengen.

Trefwoorden:
Digitale communicatie (dagverzorgingscentrum)
Ouderen
Optimale zorg
Gezondheidsorganisatie
Woonzorgdecreet

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
2 Bachelorproef falke en laurana.pdf 1 MB PDF MD5 Bestand openen

Bijlagen:
Bestand Grootte Type Controle  
3 Bijlagen Laurana Michaux en Falke Haemhouts.pdf 279 KB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 5622 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Michaux, L., Haemhouts, F. (2015). Optimaliseren van de communicatie tussen het DVC “De Schans” en de intra-, extra- en transmurale diensten, om een optimale zorg te garanderen die overeenstemt met de noden en de behoeften van de zorgvragers. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3270701f1fbc.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer