About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Auteurs

Gespot. Het gebruik van spotprenten in de les geschiedenis

2015
Schrijvers, Jorn
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Voor geschiedenis is het soms moeilijk om originele werkvormen te integreren in de les. In dit eindwerk wil ik aantonen dat het werken met spotprenten een leuke en alternatieve werkvorm is. De leerlingen gaan op zoek naar de humor in de prent en onthouden zo de leerstof beter. In mijn stagelessen geschiedenis heb ik ervaren dat leerlingen geboeid zijn als je een spotprent ter illustratie geeft.

Spotprenten zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Je ziet ze in kranten, weekbladen en andere media. Door de aanslagen op het satirische weekblad Charlie Hebdo stonden spotprenten dit jaar extra in de kijker. Kortom spotprenten zijn brandend actueel en vele leerlingen zijn er al mee in contact gekomen. Het werken met spotprenten in een geschiedenisles moet echter doordacht gebeuren.

Het theoretische gedeelte toont de geschiedenis van de spotprent. Ook wordt er aangegeven waarin spotprenten van elkaar kunnen verschillen en welke technieken cartoonisten gebruiken om een soort humor in hun prenten te brengen. Verder wordt er nagegaan hoe ver cartoonisten mogen gaan met het maken van spotprenten en welke problemen dit met zich meebrengt.

In dit eindwerk geef ik twee methodes om spotprenten te analyseren in de les. Het praktische gedeelte bevat drie werkbundels, elk op een ander leerniveau. Aangezien er veel verschillende soorten spotprenten zijn, zijn er ook verschillende manieren om ze te integreren in de les. In dit eindwerk wordt er aangetoond dat spotprenten veel meer potentie hebben, dan alleen maar illustratiemateriaal.

Als een spotprent op een duidelijk en overzichtelijke manier wordt behandeld in de les, is het een sterke werkvorm die zeker een meerwaarde kan beteken voor een geschiedenisles.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 2943 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Schrijvers, J. (2015). Gespot. Het gebruik van spotprenten in de les geschiedenis. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c327561623312.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer