Samenvatting : Een lessenpakket ontwikkelen is niet iets wat een leerkracht dagdagelijks doet. Het vraagt enorm veel tijd en die tijd investeren leerkrachten liever in andere lesonderdelen. Ook is het geen eenvoudige opgave om de correcte externe partner vinden. Leerkrachten hebben vaak te weinig informatie over de inhoud van de uitleg, die door de externe partner gegeven gaat worden. Hierdoor is het een hele opgave om de correcte eindtermen, leerplandoelstellingen en leerstof te koppelen aan de uitleg van de externe partner. Om deze redenen heb ik, in samenwerking met het Natuurhulpcentrum, een lessenpakket ontwikkeld voor de eerste graad A-stroom. Vanaf het moment dat er een rondleiding wordt ingepland, krijgt desbetreffende leerkracht het lessenpakket aangeboden. Het lessenpakket zelf bestaat uit volgende documenten:
• een docentenhandleiding,
• een PowerPoint, inclusief notities, waaraan de theorie gekoppeld is,
• een werkbundel voor de leerlingen,
• een verbetersleutel van de werkbundel,
• verschillende evaluaties (vlog, gedragsevaluatie, toets en verbetersleutel toets).
Na het behandelen van de leerstof uit de werkbundel is er een afgestemde rondleiding in het Natuurhulpcentrum te Oudsbergen waar het theoretische gedeelte gekoppeld wordt aan het praktische gedeelte.
|
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Claes, L. (2022). Waarom alledaagse natuurwetenschappen als het ook bijzonder mag zijn? Een lessenpakket gekoppeld aan een rondleiding in het natuurhulpcentrum.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af64b00181af68ff1200f5.
|