About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Ontwikkelingsgerichte feedback. Ondersteunende tools voor leerkrachten en leerlingen

2022
Duchateau, Laura
Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs

Samenvatting :
In de eerste plaats biedt een uitgebreid onderzoek, in zowel de literatuur als in de praktijk, inzichten omtrent het thema 'ontwikkelingsgerichte feedback’. Zo wordt deze term verduidelijkt en het bijhorende feedbackproces ontleed. Daarnaast is er een bespreking van het brede kader waarin ontwikkelingsgerichte feedback zich bevindt. Dit kader is beter bekend als de constructivistische visie op leren en evalueren. Vervolgens wordt de meerwaarde van ontwikkelingsgerichte feedback onderzocht. Evenals de veel voorkomende problemen in de praktijk die deze positieve effecten van feedback verhinderen.

In de tweede plaats bieden reeds bestaande evaluatiemethoden inspiratie voor de ontwerpfase. In deze fase worden namelijk de belangrijke kenmerken van ontwikkelingsgerichte feedback afgetoetst aan verschillende bestaande tools. Leraren kunnen gebruik maken van rubrics en correctiecodes. Leerlingen worden ondersteund door middel van portfolio’s en exit-tickets. Deze materialen zijn steeds toegepast op de vakken Frans en/of Engels, maar kunnen aangepast worden naar elk onderwijsvak.

Naast persoonlijke overtuiging, geven ook de onderwijsinspectie en de commissie 'Beter onderwijs’ voldoende argumenten om het belang van ontwikkelingsgerichte feedback te onderstrepen. Vanuit dit standpunt werden de resultaten van dit onderzoek verzameld op de website lerenevalueren.weebly.com zodat alle leraren toegang hebben tot de informatie en de tools omtrent ontwikkelingsgerichte feedback. Op deze manier kunnen geëngageerde leraren de impact van hun feedback vergroten en de leerwinst van leerlingen maximaal stimuleren.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
DuchateauLaura_Bachelorproef_OntwikkelingsgerichteFeedback_2122.pdf 3 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 526 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Duchateau, L. (2022). Ontwikkelingsgerichte feedback. Ondersteunende tools voor leerkrachten en leerlingen. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181b941a10181b9470cad01c5.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer