About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Auteurs

Actualiteit in de les geschiedenis

2017
Witters, Thijs
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Geschiedenisleraren worden allemaal wel eens geconfronteerd met de vraag naar de zin van hun vak. Het is moeilijk om daar onmiddellijk een correct antwoord op te formuleren. Een steeds wederkerend antwoord is: kennis van het verleden is noodzakelijk om het heden en de toekomst te begrijpen. In het verleden was geschiedenis het vak waarbij leerlingen ellenlange lijsten van data, namen en gebeurtenissen moesten kennen. De kenniscompetentie stond voorop. Hoewel data, namen en gebeurtenissen belangrijke steunpunten blijven, is de focus vandaag verschoven naar vaardigheden zoals werken met bronnen, verbanden leggen, gebeurtenissen aan elkaar koppelen, causaliteit. Door te werken met actualiteit kunnen deze vaardigheden aangemoedigd en getest worden. Dit versterkt niet alleen de vaardigheidscompetenties maar helpt ook het vak legitimeren. Meer en meer geschiedenisleraren gebruiken dan ook actualiteit in de les.

Deze bachelorproef geeft een visie op het gebruik van actualiteit in de geschiedenisles, een opsomming van de problemen bij het gebruik van actualiteit in de geschiedenisles en tips en voorbeelden over hoe actualiteit in de les geschiedenis gebruikt kan worden.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 2125 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Witters, T. (2017). Actualiteit in de les geschiedenis. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c874a4d942127.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer