About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Jaren  >  2014

Een sensibiliseringscampagne tegen vriendschapsfraude

2022
Duquene, Gert
Master of Arts in de beeldende kunsten

Samenvatting :
Vriendschapsfraude is een gekend probleem waarrond gesensibiliseerd zou moeten worden. Er zijn al een aantal sensibiliseringscampagnes geweest rond dit thema maar deze waren van korte duur.

Er zijn al campagnes die doeltreffend waren zoals tijdens het Radio 2 programma de inspecteur. Toen werd er een hele week over het probleem gesproken. Maar na een week van sensibiliseren blijft er niets over wat permanent een oplossing biedt.

Ook verschillende andere campagnes waar slachtoffers van andere zaken aan bod kwamen, zorgde voor een inspiratiebron, alsook de interviews met Neniu die zich inzet tegen vriendschapsfraude en met echte ex-slachtoffers.

Ik ben ervan overtuigd dat een toegepaste en doeltreffende campagne tegen vriendschapsfraude mogelijk is wanneer er rekening wordt gehouden met de doelgroep en de slachtoffers.

De doelgroep waar ik mij op focus zijn 60-plussers. In principe kan iedereen slachtoffer worden van vriendschapsfraude maar deze leeftijdscategorie wordt meer getarget omdat zij over het algemeen over het meeste kapitaal beschikken.

Mensen die mogelijk slachtoffer worden van vriendschapsfraude hebben allemaal iets gemeen. Zij zitten met vragen over hun online vriendschappen wanneer zij iets verdachts opmerken maar zij kunnen hier niet bij vrienden of familie terecht uit schrik om uitgelachen te worden. Hieruit vloeide mijn eerste insight: "Mensen durven geen advies vragen over mogelijke vriendschapsfraude in hun omgeving." Mensen die slachtoffer zijn geworden van vriendschapsfraude zijn na het uitkomen van het bedrog zo beschaamd. Hieruit vloeide mijn tweede insight: "Mensen die vriendschapsfraude hebben meegemaakt schamen zich enorm." Het doel van mijn campagne was een manier zoeken om vriendschapsfraude bespreekbaar te maken.
Deze twee insights brachten mij tot het concept van mijn campagne: De vriendschapslijn, een callcenter dat bemand wordt door ex-slachtoffers van vriendschapsfraude waar mensen die met vragen zitten over vriendschapsfraude terecht kunnen. Deze campagne zal gepromoot worden via advertenties in de krant en geïntegreerd worden in televisieprogramma’s.
Deze campagne zal het beeld dat er bestaat over slachtoffers van vriendschapsfraude veranderen en mensen zullen met hun vragen ergens terecht kunnen en geholpen worden door iemand die er alles van kent. En zo zullen er minder slachtoffers vallen door vriendschapsfraude.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 374 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Duquene, G. (2022). Een sensibiliseringscampagne tegen vriendschapsfraude. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af9f35591add.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer