About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departementen  >  PXL-Business

In Kleur - diversiteit in prentenboeken

2022
Janssen, Fien
Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs

Samenvatting :
De bachelorproef In Kleur onderzoekt hoe leerkrachten bij de jongste en oudste kleuters
voldoende aandacht kunnen hebben voor diversiteit, inclusiviteit en representatie in hun
boekenkeuze.
Door literatuuronderzoek is gebleken dat leerkrachten te weinig aandacht besteden aan de
diversiteit in de klas of in de samenleving. Diversiteit (h)erkennen, accepteren en er aan
werken blijkt voor veel leerkrachten nog moeilijk te zijn. Veldonderzoek bevestigt deze
vaststelling. De huidige boekenhoeken van de kleuterklassen hebben een schrijnend gebrek
aan prentenboeken met oog voor diversiteit en representeren daardoor de actuele
samenleving niet. Uit een afgenomen enquête kunnen we concluderen dat leerkrachten het
begrip diversiteit wel begrijpen maar er niet concreet mee aan de slag gaan.
In Kleur gaat onderzoeken wat diversiteit, inclusiviteit en representatie nu precies inhoudt en
hoe leerkrachten hier meer aandacht aan kunnen besteden in hun boekenkeuze.
Het doel van deze bachelorproef is om een concreet project uit te werken met verschillende
tools voor kleuterleerkrachten om aandacht te hebben voor diversiteit, inclusiviteit en
representatie in hun boekenkeuze.
Dit project biedt screeningsinstrumenten aan om diversiteit, inclusiviteit en representatie te
herkennen in prentenboeken. Daarnaast biedt het prentenboekensuggesties aan om hun
boekenhoek zo divers en inclusief mogelijk te maken. Maar diversiteit enkel tonen is niet
genoeg, hiermee aan de slag gaan is cruciaal. Daarom zijn er enkele verwerkingsactiviteiten
ontworpen om te werken rond diversiteit en zo leerrijke gesprekken met kleuters te
stimuleren.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 525 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Janssen, F. (2022). In Kleur - diversiteit in prentenboeken. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181b8fee70181b90195c70021.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer