Abstract : De bachelorproef gaat over de relationele en seksuele vorming bij de leerlingen in de tweede graad arbeidsfinaliteit of het welbekend BSO. De doelgroep heeft deze soort lessen nodig aangezien hun seksuele carrière in een versneld tempo ontwikkelt ten opzichte van de droomstroom- en dubbele finaliteit. Tijdens het onderzoek ging ik onderzoeken of de huidige lessen relationele en seksuele vorming wel up to date zijn. Het is namelijk belangrijk om de leerlingen wel genoeg geleerd hebben tijdens deze lessen. De leerlingen zouden na de lessen SRV het gevoel moeten hebben dat ze veel informatie hebben. Uit bevragingen leek dit niet het geval te zijn en werd er onderzocht welke thema’s besproken moesten worden tijdens de lessen. Hieruit blijkt dat het men meer wil hebben over de seksuele beleving, seks en relaties op het internet, hygiëne en grenzen aangeven. Het biologische gedeelte wordt vaak uitgebreid genoeg gezien waardoor men geen nood meer heeft aan extra uitleg over de geslachtsdelen, anticonceptie en soa’s.
Aan de hand van al deze informatie heb ik een internetboek ontworpen. Binnen dit boek zitten alle onderwerpen die besproken moeten worden volgens leerlingen, ouders en leraren. Het boek bevat video’s met uitleg over de aanpak van het thema. Dit is bedoeld voor de leraren. Daarnaast bevat het boek allerlei oefeningen die men kan gebruiken tijdens de les. Op deze manier worden de noden van leerlingen, ouders en leraren voldaan. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Mertens, C. (2022). Relationele en seksuele vorming in het secundair onderwijs. Welke noden hebben leerlingen, ouders en leraren van de 2de graad arbeidsfinaliteit in het secundair onderwijs op vlak van relationele en seksuele vorming?.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181b8d4a30181b8de46d103cb.
|