About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

De bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne als onderdeel van multidisciplinaire therapie bij kinderen die stotteren. Een literatuuronderzoek

2014
Lenaers, Tiziana
Jeunen, Sofie
Professionele bachelor in de ergotherapie

Samenvatting :
Promotor: Lemmens, J.
Co-promotor: Leekens, V.

Inleiding: In het Centrum voor Ambulante Revalidatie (CAR) te Genk is Sherborne Developmental Movement (SDM) een belangrijk onderdeel binnen de stottertherapie.

Doel: Het doel van dit afstudeerproject is om de werking van het CAR Genk, in hun toepassing van SDM als onderdeel van stottertherapie, in kaart te brengen. De principes van Van Riper zijn de rode draad doorheen de stottertherapie. De doelgroep bestaat uit kinderen tussen vier en twaalf jaar die stotteren. Twee grote hypothese worden gesteld. Een eerste hypothese is dat SDM een meerwaarde heeft als onderdeel van de stottertherapie. De tweede is dat een ergotherapeut een bijdrage heeft binnen de multidisciplinaire stottertherapie.

Methode: Dit afstudeerproject bestaat uit een literatuurstudie en uit een praktisch gedeelte. Artikels, boeken en de kennis van ervaringsdeskundigen zijn de basis voor dit afstudeerproject.

Resultaten: De enquête geeft een positieve evolutie weer in het stotteren na het volgen van therapie in het CAR Genk. Overeenkomsten zijn gevonden tussen de doel¬stellingen van de stottertherapie en de SDM-therapie, namelijk het stimuleren van lichaamsexpressie, verschil spanning en ontspanning aanleren, assertiviteitstraining, aanleren sociale- en communicatievaardigheden, desensibilisatietraining, verhogen van zelfvertrouwen, lichaamsbewustzijn en identificeren en leren elimineren van vermijdingsgedrag. Ook de principes van Van Riper, kunnen toegepast worden op de stottertherapie en op de SDM-therapie.

Conclusie: Verder wetenschappelijk onderzoek is nodig. Een mogelijke volgende stap is het uitschrijven van een behandelplan alsook een dubbelblinde proef uit te voeren bij kinderen die wel en niet SDM krijgen als onderdeel van hun stottertherapie.

Trefwoorden: Sherborne Developmental Movement, stotteren, Charles Van Riper, stotter-therapie, ergotherapeut.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
De bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne als onderdeel van multidisciplinaire therapie bij kinderen die stotteren.pdf 1 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 5897 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Lenaers, T., Jeunen, S. (2014). De bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne als onderdeel van multidisciplinaire therapie bij kinderen die stotteren. Een literatuuronderzoek. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214dd81613014ddd4f5f150e63.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer