Samenvatting : Er is een wereld van verschil tussen computervaardig zijn en niet computervaardig zijn. We noemen dit de digitale kenniskloof en dit is iets wat nog vaak onzichtbaar is in onze samenleving.
Tijdens de pandemie hebben we ondervonden dat er nog steeds een aantal kinderen zijn, vaak in maatschappelijk kwetsbare gezinnen, die geen toegang hebben tot computers of tablets en die niet over de kennis beschikken om deze toestellen te bedienen.
Om dit aan te pakken is een lessenreeks ontworpen die op speelse wijze een basis legt in computervaardigheden voor lagere schoolkinderen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen. Van leren muizen en het toetsenbord gebruiken, organiseren in de verkenner, tekst bewerken en presentaties maken tot zelf een spelletje of 3D-ontwerp maken, het komt allemaal aan bod.
Het doel is om de leerlingen op speelse wijze een gevoel van competentie te laten ervaren bij het leren van deze vaardigheden en ze een streepje voor te geven voor de toekomst. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Cools, K. (2022). De kenniskloof in digitale geletterdheid verkleinen bij lagere schoolkinderen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen. .
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af8a1299111c.
|