Samenvatting : We leren helaas niet voor het leven, maar voor de school’ - Seneca
Dit citaat van de Romeinse schrijver en filosoof bevat veel waarheid. Leerlingen horen op school te leren wat ze de rest van hun leven zullen moeten kunnen en daar draait ‘leren leren’ rond. Het is niet enkel ‘leren studeren’, maar nog veel meer dan dat. Aangezien ‘leren leren’ terugkomt in de vakoverschrijdende eindtermen, moet er in alle vakken aan gewerkt worden, ook bij Nederlands.
De vraag luidt: ‘Hoe integreren we de VOET ‘leren leren’ in het vak Nederlands?’. Om informatie te verzamelen over dit onderwerp, deed ik een literatuurstudie. Daarna analyseerde ik twee werkboeken van Nederlands voor de tweede graad (NetwerkTaalCentraal3 en Frappant 3) en interviewde ook enkele ervaren leerkrachten die Nederlands geven in deze jaren. De resultaten van deze activiteiten zijn allemaal gebundeld in dit eindwerk.
Eerst krijgt u wat meer informatie over leren, zoals de elementen van leren, de verschillende leerstijlen, enz. Daarop volgt er meer informatie over de VOET’en en specifiek over de VOET ‘leren leren’. Dan volgt er een analyse en vergelijking van twee werkboeken Nederlands voor de tweede graad. Tot slot vindt u concrete tips voor ‘leren leren’ bij Nederlands. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Daens, L. (2015). VOET 'leren leren' in de tweede graad in de lessen Nederlands.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3275310f3294.
|