Abstract : Reeds geruime tijd gaat mijn liefde uit naar muziek, evenals het bespelen van een instrument an sich. Zo heb ik als klassiek geschoolde muzikant al de nodige theorielessen achter de rug, met als basisdoel het leren lezen en reproduceren van een partituur. Dit blijft echter louter tot de traditionele muziekpartituur – als communicatiemiddel tussen componist en uitvoerder – beperkt. Die beoogt makkelijk leesbaar te zijn, maar laat het weinig ruimte voor interpretatie van de muzikant zelf. Deze klassieke notatie is, in tegenstelling tot de ruimtelijkheid van de muziek zelf, een eendimensionaal iets. Niet alleen wordt muziek gecreëerd en gehoord, maar ook gevoeld. Vanuit deze 'problematiek’ startte ik mijn artistiek onderzoek naar de ontwikkeling van een grafische partituur die de vooropgestelde ruimtelijkheid van muziek tracht weer te geven en de uitvoerder volledige vrijheid biedt bij de interpretatie van het stuk. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Jans, S. (2018). Ad Libitum.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217080aae3017080adc7c70056.
|