About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Jaren

Défi! Enseigner la grammaire en classe de FLE dans un premier degré et dans la langue cible

2022
Debevere, Arnaud
Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs

Samenvatting :
Ces derniers siècles, l’enseignement du français langue étrangère (FLE) a beaucoup changé. Il en va de même pour la place qu’occupe la grammaire dans les différentes approches. Vers la fin du siècle précédent, plus précisément durant les années 70 et 80, la grammaire a même été bannie des cours de FLE. Aujourd’hui, elle est de retour dans nos salles de classe.
L’objectif de cette recherche est de déterminer quels sont les composants nécessaires à un bon enseignement de la grammaire. Pour cela, il faut comprendre l’importance de cette grammaire dans l’enseignement des langues étrangères. Quelle est son histoire et quelle place occupe-t-elle aujourd’hui? De quelle façon l’enseigne-t-on et est-ce que cela fonctionne? Les recherches que j’ai menées ont dévoilé quels sont les problèmes du FLE et plus particulièrement celui de la grammaire. Elles m’ont aussi amené à de nombreux concepts et principes dans la didactique des langues étrangères qui sont à la base d’un bon cours de français, et par extension, d’un bon cours de grammaire. Le lecteur pourra retrouver ces concepts et principes dans la partie théorique de ce travail. Afin d’aider le lecteur à les appliquer, ils sont conceptualisés et visualisés dans la partie pratique. J’espère ainsi donner les outils nécessaires aux professeurs qui en ont besoin, afin de les aider à préparer et à donner de bonnes leçons de FLE et de grammaire.

In de afgelopen eeuwen is er veel veranderd in het onderwijzen van Frans als vreemde taal. Ook de grammatica speelde binnen elke aanpak een andere rol. In de tweede helft van de vorige eeuw, meer bepaald tijdens de jaren 70 en 80 werd grammatica zelfs verbannen uit de lessen vreemde talen. Vandaag wordt grammatica wel terug onderwezen in onze klaslokalen.
Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen welke elementen bepalend zijn binnen het grammaticaonderwijs vreemde taal. Om hiertoe te komen schets ik de geschiedenis ervan, wordt er gekeken welke plaats grammatica vandaag inneemt in het onderwijs van vreemde talen en onderzoekt dit werk welke principes en theorieën van kracht zijn in het onderwijzen van grammatica in vreemde talen. Deze bacherlorproef zoekt ook een antwoord op de vraag 'Hoe wordt de grammatica vandaag aangeleerd en werkt deze aanpak?’ Dit onderzoek werpt een licht op de problemen die men kan ondervinden bij het onderwijzen van de vreemde taal.
De lezer van deze bacherlorproef zal merken dat er veel concepten en principes terug te vinden zijn over de didactiek van vreemde talen die de basis kunnen vormen van een goede les Frans en van een goede les grammatica. Deze concepten en theorieën bieden een oplossing voor het aangekaarte probleem. Ze worden uitgelegd in het theoretische deel en geconceptualiseerd en gevisualiseerd in het praktische deel.
Met dit werk wil ik hulpmiddelen bieden aan leraren en toekomstige leraren om hen te ondersteunen in het voorbereiden en geven van lessen Frans en grammaticalessen.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
Arnaud_Debevere_Bachelorproef_Defi!_Enseigner_la_grammaire_en_classe_de_FLE_dans_un_premier_degre_et_dans_la_langue_cible_2022.pdf 12 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 503 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Debevere, A. (2022). Défi! Enseigner la grammaire en classe de FLE dans un premier degré et dans la langue cible. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181afce800181b000841206ce.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer