Abstract : In dit actie-onderzoek ontwierp ik een hoofdstuk voor een elektrische gitaarcursus gericht op samenspel. Ik richtte me op de graden 2.3 en 2.4 van het deeltijds kunstonderwijs. Het gebrek aan geschikt lesmateriaal om leerlingen voor te bereiden op het spelen in een band was een belangrijke reden om dit hoofdstuk te creëren.
Mijn onderzoek begon met diepte-interviews, het bestuderen van verschillende leerplannen en de zoektocht naar bestaand cursusmateriaal. Dit leidde tot de onderzoeksvraag 'Hoe schrijf ik een goed introducerend hoofdstuk voor samenspel/groepsmusiceren voor een gitaarcursus gericht op de graden 2.3 en 2.4 in het DKO, met daarbij duidelijk afgebakende doelstellingen.'
Na een uitgebreide onderzoeksfase ging ik over tot het schrijven en opnemen van lesmateriaal. De cursus richt zich op het introduceren van leerlingen tot het spelen in een band. Hierbij komen de belangrijkste instrumenten zoals drums, basgitaar en piano aan bod. Het hoofdstuk begint met introductieoefeningen waarbij leerlingen samen spelen met deze instrumenten. Na de introductiefase werk ik met uitgebreide nummers in verschillende muziekstijlen. Voor alle oefeningen in het boek zijn er audio-opnames voorzien.
Ik heb het lesmateriaal getest met leerlingen in het deeltijds kunstonderwijs en daarbuiten, waarbij ik feedback van zowel leerlingen als collega's heb gebruikt om het lesmateriaal te verbeteren. De opnames waarmee leerlingen kunnen meespelen werden zeer positief ontvangen.
Na afronding van het onderzoek en de nodige aanpassingen ben ik tevreden met het resultaat. Mijn cursusmateriaal voldoet aan mijn vooropgestelde doelen en zal niet alleen mijn eigen leerlingen helpen, maar hopelijk ook andere gitaardocenten. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Van Heule, T. (2023). Het ontwerpen en uittesten van een hoofdstuk 'samenspel’ voor een nieuwe gitaarcursus voor het DKO.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be3e160188be41076900b7.
|