Abstract : Ritmiek in LO-lessen wordt vaak opzijgeschoven, met de dansstijl Breakdance kunnen leerkrachten hun leerlingen meer prikkelen om te dansen om dat het een acrobatische vorm is van dans. Breakdance is zeer uitdagend en kan veel voldoening geven wanneer iets lukt. Voor mijn onderzoek heb ik een E-book uitgewerkt rond breakdance.
Ik heb onderzoek gedaan naar de meerwaarde van een E-book rond breakdance buiten school. Er is immers veel vraag naar lesgevers binnen dit domein. Het E-book zou een potentieel leermiddel kunnen zijn voor dansers en coaches die op hun eigen willen trainen/lesgeven. Ik zelf heb veel ervaring met lesgeven in de dansstijl breakdance waardoor ik de meerwaarde ervan direct heb kunnen onderzoeken. Natuurlijk heb ik mijn product ook getest met een groep dansers in samenwerking met Villa Basta te Hasselt.
Het doelpubliek is in eerste instantie de leerlingen die buitenschool dansen. Het E-book is een digitale tool die leerling gestuurd of om de danscoach bij te scholen kan gebruikt worden.
Het E-book bevat de 4 basisfundamenten van breakdance, bestaand uit;
- Toprocks (Rechtstaande danspassen);
- Footworks (Grondwerk);
- Freezes (Houding of pose);
- Powermoves (Draai/sprong bewegingen in bepaalde freeze).
Er is ook een groot potentieel om het boek uit te breiden of er een reeks van te maken zodat ook dansstijlen erin verwerkt kunnen worden. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
De Wolf, Y. (2019). De digitalisering van de leerlijnen van dans. Het dans E-book – Breakdance editie.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216cd3194f016cd32e5e4506ae.
|