Abstract : Doorheen mijn bacheloropleiding tot leerkracht lichamelijke opvoeding werd er tijdens de praktijklessen voornamelijk gefocust op het kunnen deelnemen aan een sport. Dit is nodig om de algemene regels, technieken en tactieken te leren, zodat je als leerkracht een goede demonstratie van de oefening kan geven. Tijdens de stageperiodes werd duidelijk dat dit niet voldoende is om een sport goed te kunnen onderwijzen. Om een sport goed te onderwijzen is het belangrijk om ook kennis te hebben over de opbouw van een sport met daarbij de foutenanalyse, remediëring en differentiatie.
Hiervoor is er een website ontwikkeld namelijk LiLO, Leerlijnen in Lichamelijke Opvoeding. Op deze website zijn content maps uitgewerkt per sport die leraren kunnen gebruiken om een sport stapsgewijs te onderwijzen. In deze bachelorproef is er een digitale content map ontwikkeld met als doel de specifieke vakkennis van studenten LO te verhogen. Aan de hand van een literatuurstudie, testen en een nascholing is er een antwoord op mijn onderzoeksvraag ontstaan.
LiLO kan een bijdrage leveren aan de specifieke vakkennis van studenten LO, maar er is wel nog veel ruimte voor verbetering. Enkel een nascholing organiseren is niet voldoende om deze kennis over te dragen naar de studenten.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Claes, D. (2022). Het bevorderen van specifieke vakkennis in voetbal bij 3de jaarsstudenten Lichamelijke opvoeding.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af29710181af3161000061.
|