About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Hoe kan je de krachtige leeromgeving in een 2e kleuterklas genderbewust inkleden?

2023
Loor, Amber
Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs

Abstract :
Genderbewust opvoeden betekent volgens RoSa Vzw (2022) dat er ruimte is voor verschil, maar men (h)erkent de impact van gender en vermijdt stereotypering. Het hoofddoel van genderbewust opvoeden is om geen onderscheid te maken tussen jonge kinderen op basis van hun geslacht. Genderstereotypen kunnen de mogelijkheden en verwachtingen van kleuters beïnvloeden en beperken. Daarom moeten we deze al van jongs af aan doorbreken (RoSa Vzw, 2019). Het is belangrijk om je leeromgeving genderbewust in te kleden en genderbewust te handelen als leerkracht. De centrale vraag in dit onderzoek is dan ook: 'Hoe kan je als leerkrachtvan de oudste kleuters de leeromgeving genderbewust maken zodat alle kleuterseen hoog welbevinden hebben?’ Om een antwoord te krijgen op deze onderzoeksvraag heb ik literatuur bestudeerd, interviews afgenomen van experts en enquêtes afgenomen van Nederlandse scholen en van mijn stageschool. De ontwerpen die hieruit voortvloeiden, zijn:
- Een brochure over gender
- Hoekeninvulling bestaande uit een materialenlijst en enkele hoekenfiches
- Het thema Moederdag op een genderbewuste manier uitgewerkt
Aan de hand van de verkregen informatie en de stappen doorheen het onderzoeksproces ben ik tot een gefundeerd antwoord gekomen op mijn onderzoeksvraag. Ik hoop met mijn bachelorproef kleuterleerkrachten te stimuleren om ook met gender aan de slag te gaan in de kleuterklas.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 212 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Loor, A. (2023). Hoe kan je de krachtige leeromgeving in een 2e kleuterklas genderbewust inkleden?. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be8bef0188be8d605d0092.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer