About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departementen

Monsteren: IM als beeldend concept

2019
Ketelslegers, Alix
Master of Arts in de beeldende kunsten

Samenvatting :
Het idee voor dit project ontstond naar aanleiding van een vorig werk genaamd "Polipresencia", dat uit een sterk gevoel van heimwee vloeide. Communicatie met de mensen die ik mis gebeurt via Instant Messaging (IM). Daardoor ging ik dit medium analyseren om er een beeldende vertaling van te maken. Deze vertaling wilde ik per se in een graphic novel omzetten. Ik haalde drie kernen uit IM: de aspecten tijd, ruimte, en emotie.

Het aspect tijd.
IM geeft een constante stroom van conversatie weer. Ik probeerde dit te vertalen door met leesrichting te spelen. Hoewel leesrichting niet op zichzelf een verhaal kan vertellen zal dit aspect uiteindelijk het beste werken om een graphic novel te maken. Bovendien is IM een asynchroon communicatiekanaal, waardoor men blijft wachten op een antwoord op de berichten. Het wachten op een respons zal tenslotte een tussenstap worden om tot het aspect emotie te komen. Verder heeft IM een archiverende functie, waardoor de snelheid van de spreektaal in proza wordt omgevormd omdat de mogelijkheid op herlezen van afgelopen gesprekken bestaat.
Het aspect ruimte.
De IM gebruiker is niet beperkt tot enkel de fysieke of niet fysieke (virtueel of mentale) ruimtes, maar beleeft de twee. IM wordt op deze manier een ruimte tussen ruimtes. Dit heb ik beeldend vertaald door het gebruik van witruimte.
Het aspect emotie.
IM is onmiddellijk, en onmiddellijkheid is onvermijdelijk verbonden aan emoties omdat er minder wordt nagedacht over de vorm van het bericht (tegenover bijvoorbeeld e-mail). Er wordt onmiddellijker en spontaner neergeschreven wat de persoon in gedachten heeft. Ik trek hier het aspect emotie door naar het gebruik van eigen ervaringen binnen mijn werk. Erg belangrijk hierin is dat ik mijn tekenstijl heb ontwikkeld, zodat die het onmiddellijke van IM én het emotionele van mezelf weergaf, doormiddel van lijnvoering en materiaal. De autobiografische dimensie vertoont de worsteling met mezelf, wat telkens terugkeert in mijn werk. In dit geval wordt die vertaald naar fragmentatie in het beeld, en het doorbreken van ongezonde patronen als thematiek van de graphic novel.
Alle drie aspecten en hun onderdelen worden gecombineerd in de uiteindelijke graphic novel, waarin ze duidelijk worden gemaakt aan de hand van contrasten.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 1450 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Ketelslegers, A. (2019). Monsteren: IM als beeldend concept. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216cd2dafb016cd2eb017401f0.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer