About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help  >  Contact
ETD
Titel : De beweging beleven om te communiceren. Van taal naar beweging en van beweging naar taal
Auteur :
Moureau, Charlotte
Samenvatting : De combinatie van de vakken die studeer, namelijk Nederlands en Project Kunstvakken (PKV), maakt dat ik een studie kan verrichten naar de communicatie en het bewegingsaspect.
Beide hebben een rechtstreeks verband met het vak Nederlands en cultuureducatie in het algemeen.
De aspecten taal en beweging zijn van essentieel belang om op een efficiënte en expressieve manier zichzelf uit te drukken. Dit kunnen we niet wegdenken in ons huidige onderwijs. Leerlingen ontwikkelen een persoonlijkheid waarin ze hun eigen manier vinden om zichzelf vorm te geven. Communiceren met elkaar vormt een onmisbaar element in de sociale ontwikkeling van leerlingen. Die ontwikkeling met betrekking tot de opname in een breder sociaal netwerk heeft als doel dat leerlingen zich al dan niet goed voelen in en buiten het klasgebeuren.
Als leraar is het een noodzaak om leerlingen voldoende wegwijs te maken in verschillende manieren van communicatie en uitdrukkingsmogelijkheden, iets wat ze zeker zullen nodig hebben om later te kunnen functioneren in de maatschappij.

Dit eindwerk omvat een literatuurstudie met achtergrondkennis die nodig is om in de praktijk aan de slag te gaan. Ook wordt de lesvoorbereiding vermeld die ik heb gebruikt bij het uitvoeren van de sessies rond taal en beweging. Deze kan dienen ter inspiratie van lessen in de toekomstige klaspraktijk met hetzelfde gerelateerde onderwerp en voor andere leraren die zich willen toeleggen op dit onderwerp in hun klasgebeuren.
De doelgroep vormt leraren uit het secundair onderwijs en kan aangepast worden aan de noden van de leerlingen en aan het doel van de les.

Tot slot staan de ervaringen van leerlingen met de sessies rond taal en beweging beschreven in een notendop. Uiteraard zijn deze bevindingen eerder persoonlijk en hangt dit af van de leerlingen die de opdrachten uitvoeren. Toch kan vernieuwing en afwisseling zorgen voor een krachtigere leeromgeving waarin leerlingen geprikkeld worden door gevarieerde werkvormen. En dat kan het welbevinden van de leerlingen enkel ten goede komen.
Uitgever : Hogeschool PXL
Publicatiedatum : 2017
Tekst :
Bestand Grootte Type Controle  
Bijlagen :
Bestand Grootte Type Controle  
Type : Bachelorproef
Taal :
Nederlands
Rechten : All rights reserved
Naam van de graad : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Niveau : Bachelor
Optie : Nederlands-Project kunstvakken
Instituut : Hogeschool PXL
Departement : PXL-Education
Prijzen :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Aangemaakt : 08/06/2017 12:51
Laatst gewijzigd : 03/01/2018 14:15
Collecties :
Secundair onderwijs
2017
11402178
Aantal keer bekeken : 1888
 
 

Eenvoudige weergave




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer