About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
ETD
Title : Van KENNEN naar VERKENNEN. Al hink-stap-springend struikelen
Author :
Loos, Lisse
Abstract : Onze hedendaagse samenleving vertoont een sterke drang naar controle en doelmatigheid. In deze scriptie betoog ik dat een houding die gebaseerd is op louter weten, tellen en kennen tekortschiet voor een doorleefde ervaring. De vraag is hoe we daar als mens mee omgaan en hoe we het kwantitatieve tellen en kennen kunnen ombuigen naar een kwalitatief vertellen en verkennen?

Hoe kunnen we een doelmatige benadering, waarin het doel strak voor ogen wordt gehouden, verrijken met een leven op de tast – een aftastende, experimentele houding? Vooraleerst onderzoek ik hoe vanuit het geheugen en de verbeelding onze blik op de wereld wordt geboetseerd. Meer in het
bijzonder ga ik in op het belang van het geheel aan zintuigen die nodig zijn bij de totstandkoming van deze waarneming. Wanneer een beeld de verbeelding prikkelt, overstijgt het de louter visuele waarneming. Aanvullend betoog ik dat verkennend vertellen voor zowel kunstenaar als toeschouwer de mogelijkheid opent tot ronddwalen in het beeld.

Het complexe beeld fungeert als vitale omgangsvorm voor tekenen op de tast, waarbij naast het visuele ook de overige zintuigen worden gemobiliseerd. Tekeningen op muurgroot formaat openen hierbij een fysieke, vitalistische speelruimte. Op zoek naar hoe ik die manier van werken eigen kan maken, waag ik al struikelend de sprong.


Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2020
Full text :
File Size Type Checksum  
Lisse_Loos_MasterScriptie_AANGEPAST.pdf 34 MB PDF MD5 Open file
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Onderzoeksartikel
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Master of Arts in de beeldende kunsten
Degree level : Master
Discipline : Grafisch ontwerp - Interactieve vormgeving
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-MAD
Awards :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Created : 19/05/2020 16:58
Last modified : 30/11/2020 22:17
Collections :
Grafisch ontwerp
2020
11701136
Views : 1023
Downloads : 347
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer