Samenvatting : 7% van de Vlaamse leerlingen kampt met de leerstoornis dyslexie. Bovendien blijkt dat de taalvaardigheid bij de leerlingen achteruit gaat. Deze problemen vormden het uitgangspunt van mijn bachelorproef.
Binnen mijn bachelorproef heb ik onderzoek gedaan naar mogelijke oplossingen om de taalontwikkeling en taalvaardigheid van elke leerling te stimuleren. Dit door mij te focussen op de brede basiszorg van het zorgcontinuüm, in plaats van enkel en alleen maar compenserende en dispenserende leermiddelen aan te reiken.
Taalontwikkelend lesmateriaal opent perspectieven om taalzwakke leerlingen hun taalvaardigheid te stimuleren en helpt bepaalde struikelblokken te vermijden waarmee dyslectische leerlingen kampen.
Naast het neerschrijven van een literatuurstudie omtrent dyslexie en taalontwikkelend lesgeven, heb ik ook taalontwikkelend lesmateriaal uitgewerkt. Het lesmateriaal is opgesteld voor het nieuw economisch vak "Mens en Samenleving" en dit volgens de criteria van taalontwikkelend lesgeven. Verder heb ik begeleidende middelen, zoals spraakopnames, een duidelijker contrast tussen tekstkleur en papierkleur, geïmplementeerd in de cursus om bepaalde struikelblokken van dyslectici te voorkomen. Daarnaast bevat de cursus didactische tips voor leraren om bestaand lesmateriaal taalontwikkelend te maken. Dit geeft de leerlingen de kans om te groeien in hun taalontwikkeling. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Coenegracht, L. (2019). Dyslectisch? Taalontwikkeling in elke les!.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216cd2dafb016cd2f5ad1509f4.
|