About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Auteurs  >  S
ETD
Titel : Culturele diversiteit in de kleuterklas
Auteur :
Gashi, Vjosa
Samenvatting : Stel je eens voor als kleuter van 4 jaar, je komt in een klas en kan je nergens in herkennen?
Hoe denk je dat dat zou voelen?
Als we naar onze samenleving kijken is het overduidelijk dat er een groot probleem is rond
culturele diversiteit. Hoe vaak worden mensen met een zwarte huid uitgescholden? Helaas
komen zo situaties ook in de kleuterklas voor. In onze samenleving is het onmogelijk om de
huidige superdiversiteit te ontkennen. Kleuters krijgen nog vaak verkeerde vooroordelen te
horen over bepaalde culturele achtergronden zoals bijvoorbeeld 'alle Marokkanen stelen’
Volgens Dirk Geldof zit het probleem ook bij de mensen die weinig contact hebben met
mensen met een andere culturele achtergrond dan zichzelf. Hierbij citeer ik een kwetsende
notatie van hem: 'Er wordt vaak verwacht dat kinderen bij het binnenkomen van de school
naast hun jas ook hun leefwereld en thuistaal aan de kapstok hangen.’ Dit gevoel is heel erg
hard voor een kleuter en draag je je hele leven mee.
In mijn bachelorproef ben ik op onderzoek gegaan naar hoe ik kleuterleerkrachten van de 2de
kleuterklas kan inspireren om verschillende culturele achtergronden te integreren binnen het
aanbod in de klas.
Binnen mijn onderzoek heb ik gebruik gemaakt van de literatuur en 2 inspirerende
interviews. Ook heb ik leerkrachten geconfronteerd met het probleem om hen bewust te
laten nadenken of wel elk kind zich wel herkent in de materialen/aanbod binnen de klas.
Tijdens mijn onderzoek heb ik 5 deelvragen opgesteld die beantwoord zijn door de literatuur
en de 2 inspirerende interviews. Aan de hand van de antwoorden op de deelvragen, kwamen
mijn promotor en ik tot de conclusie dat een inspiratiebundel inzicht zou kunnen geven aan
kleuterleerkrachten. De inspiratiebundel legt de focus op culturele diversiteit en dat een
kleuter zich goed moet voelen in de materialen en het aanbod in de klas zodat iedereen tot
een maximale ontwikkeling kan komen.
Uitgever : Hogeschool PXL
Publicatiedatum : 2022
Tekst :
Bestand Grootte Type Controle  
Bijlagen :
Bestand Grootte Type Controle  
Type : Bachelorproef
Taal :
Nederlands
Rechten : All rights reserved
Naam van de graad : Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs
Niveau : Bachelor
Optie :
Instituut : Hogeschool PXL
Departement : PXL-Education
Prijzen :
Status : INIT
Persistent Identifier :
Aangemaakt : 29/06/2022 14:22
Laatst gewijzigd : 26/07/2022 16:12
Collecties :
Kleuteronderwijs
2022
11902250
Aantal keer bekeken : 523
 
 

Eenvoudige weergave




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer