Abstract : Met deze bachelorproef ging ik op zoek naar een manier om in de kleuterklas de groepsverbinding positief te beïnvloeden aan de hand van de
theorie van Tuckman. Uit mijn literatuurverkenning bleek namelijk dat je als leerkracht een groep kleuters al vanaf de eerste schoolweken
positief kan beïnvloeden door hierop preventief in te zetten. Tuckman noemt deze eerste weken, die erg belangrijk zijn voor de
groepsverbinding, 'De Gouden Weken’. Het actief, bewust en preventief inzetten op groepsverbanden brengt ook vele voordelen met zich
mee.
Wist je dat, wanneer je als leerkracht bewust inzet op positieve relaties, het welbevinden zal verhogen? En wanneer het welbevinden in de
klas hoog is doordat een kind zich goed en veilig voelt, de leerwinst automatisch mee zal verhogen?
Ik ontwierp als output een handleiding waarin ik informatie deel die ik verzamelde aan de hand van literatuurstudie, bevragingen en eigen
ervaringen in de praktijk. Deze handleiding bestaat enerzijds uit een theoretisch deel waarin ik de theorie van Tuckman beschrijf en
anderzijds uit mijn toepassingen in de praktijk. Op die manier wil ik studenten kleuteronderwijs, leerkrachten en directies inspireren om in te
zetten op positieve groepsvorming en hen hierbij ondersteunen. Want de eerste weken in een nieuwe klas zijn goud waard! |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Theuwissen, C. (2023). De theorie van Tuckman - Positieve groepsvorming in de kleuterklas.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be1b180188be1e9bbd0030.
|