Samenvatting : De grafische technieken kennen zeer karakteristieke methoden, materialen en processen die hen een plaats geven als autonome kunstdiscipline. Toch worden ze vaak vergeten en worden ze gezien als een onderdeel van de schilder- en tekenkunst. Dit komt vaak omdat de grafiek gebruik maakt van materialen en technieken uit het domein van de schilderkunst.
Het onderwerp van dit afstudeerproject richt zich op het vak plastische opvoeding en het gebruik van deze bovengenoemde technieken in de klas.
Met grafische technieken komen de leerlingen in aanraking met zeer authentieke en traditionele werkwijzen die voor hen als onlogisch worden ervaren. De huidige generatie is immers opgegroeid in een digitale wereld waarin men geen tijd meer vrijmaakt om iets te maken.
Door aan het werk te gaan met onbekende technieken, gaan leerlingen ook anders leren denken. Het maken van een kunstwerk vereist een heel proces en met deze technieken gaat er nieuw luik open om hun expressie volledig te uiten. Het drukproces is namelijk een zeer speciaal gebeuren.
Onderzoek naar de leerplannen en leerkrachten plastische opvoeding vormen een duidelijk antwoord op het gebruik van deze druktechnieken en in welke mate, hoe, wanneer en welke technieken gebruikt worden.
Voor dit afstudeerproject zijn er didactische fiches ontworpen die een antwoord bieden op dit onderzoek en die leerkrachten plastische opvoeding hopelijk zullen aanzetten zich nog meer te verdiepen in de wereld van de grafiek. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Ambroise, A. (2015). Grafische technieken: eenvoudige druktechnieken in de lessen plastische opvoeding.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3270a745214a.
|